Hoe moet je rozen planten?

ik moet een werkstuk maken alleen ik weet niks over rozen......

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In de grond

Antwoorden (3)

Rozen houden van ruimte, zowel boven- als ondergronds. Plant u de rozen daarom in een flink plantgat van 50 x 50 cm. Bij rozen in pot moet u de kluit van de rozen zo veel mogelijk intact houden.
U plant de roos zo diep dat het oculatiepunt zich net onder de grond bevindt. In de praktijk houdt u een hoogte van twee vingers dik aan, dit is 3 à 5 cm. De aarde zal nog inklinken, zodat de oculatieplaats verder in het seizoen vrij komt te liggen. Druk de grond met uw voet stevig aan en geef het eerste jaar (vooral de eerste maanden) regelmatig ruim water, zodat de roos niet uitdroogt en een goed wortelgestel kan vormen.
Na het planten bedekt u de grond met een laag rozengrond. Om de roos in de winter te beschermen tegen strenge vorst bedekt u het oculatiepunt, zodat de combinatie kou, schrale wind en felle winterzon geen schade kan aanrichten; dit heet aanaarden of aanheuvelen. Met behulp van een spade schuift u de omliggende grond tegen het oculatiepunt. Stamrozen worden net als rozen geplant, maar dan wel met een steun erbij. De plantdiepte luistert minder nauw: de hoogste wortel aan de stam mag maximaal 10 cm onder de grond geplant worden. Bij stamrozen bedekt u de oculatieplaats in de winter met stro, coniferengroen, dennengroen of beschermkap.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wie rozen wil aanplanten kan in pot gekweekte exemplaren kopen. Bij aanplant van rozen is er één belangrijk attentiepunt: plant geen rozen in dezelfde grond waarin al eerder rozen stonden. In deze grond zitten namelijk veel rozenaaltjes. Dit zijn voor het blote oog onzichtbare parasieten die voedingsstoffen aan de wortels van de roos onttrekken; ze veroorzaken de zogenaamde 'rozenmoeheid'. Een nieuwe plant in besmette grond zal meestal wegkwijnen.

U kunt wel rozen op dezelfde plek planten als u er eerst een jaar afrikaantjes laat groeien en die in de herfst onderspit. Als alternatief kunt u ook de grond vernieuwen. Graaf hiervoor per roos een plantvak uit van minstens 40 x 40 cm en 50 cm diep, liefst nog dieper. Breng nieuwe grond op, bijvoorbeeld van elders uit de tuin, en vermeng deze met flink wat potgrond. Plant de roos met de entplaats net onder de grond, geef ruim water en strooi na het planten wat rozenmest rondom de voet. Zo geeft u uw rozen een goede start en zullen ze u rijkelijk belonen.

Toegevoegd na 49 seconden:
http://www.tuinen.nl/artikel/13/Rozen+planten+en+snoeien
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een roos bestaat uit twee delen.
Het wilde deel in de vorm van de wortels en het gekweekte deel in de vorm van takken en bloemen, dus het bovengrondse deel.
De roos is dus geënt op een wilde onderstam.
Dat heet bij rozen oculeren.
Goed te zien als een knobbel, op de grens van wortels en takken.
Het heet dan ook de oculatie, deze oculatie is de plek waar de roos kan bevriezen!
Plant dus de roos zo diep, dat de oculatie 10 cm onder de grond zit.
Later zal de grond gaan inklinken, maar bij 10 cm. zal na het inklinken de oculatie nog steeds voldoende diep onder de grond zitten.
De rozenwortels moeten voldoende diep in de grond komen, liefst recht naar beneden.
Na het planten, is het raadzaam voor de winter de rozen aan te aarde, dat kan op twee manieren.

Je kunt met een hark de grond rondom de roos naar de rozentakken harken, zodat de roos in een heuveltje staat, dat heuveltje haal je in het vroege voorjaar weer weg en hark dan de grond weer gelijk.

Of je kunt met een goede tuingrond, met een schop dat heuveltje om de takken aanbrengen.
Deze manier is het makkelijkste.
Maar dan komt de grond zelf, wel ieder jaar een klein beetje hoger.

Als het goed is, staat de roos nu in een soort molshoop en dat beschermt hem tegen de strenge vorst.

En rozen houden van zon en wind!