Hoe kan je een spijkerbroek eenvoudig innemen rond de middel?

Ik ben gekrompen en wil niet te snel een nieuwe broek kopen zolang de krimp nog doorgaat.
Kan ik hem zelf eenvoudig wat innemen zodat hij een maatje of twee kleiner wordt bij de middel?

Heb een naaimachine tot mijn beschikking.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
31.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kan je dit niet simpel oplossen door een riem te dragen en die een gaatje strakker te zetten?
Ik neem aan dat "krimpen" je wens is, dus gefeliciteerd!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je, een riem draag ik al, maar op een gegeven moment is een gaatje strakker ook niet fijn meer met overtollige broek ertussen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan ben je dus flink afgevallen!!!
Natuurlijk weet ik niks van je financiële situatie LOL, maar waarom zou je jezelf niet gewoon trakteren op een paar leuke nieuwe broeken en deze oude aan de wilgen hangen?
Punt is, dat innemen van zoveel stof in de band nooit mooi wordt, tenzij je de hele broek uit elkaar haalt.
Als je alleen de tailleband inneemt, dan blijf de stof aan voor en achterkant onder de tailleband hetzelfde en dat gaat dus "lubberen".
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
14 kilo, nog 20 te gaan.
De zomerbroek doe ik momenteel niet meer aan die zal ik de volgende zomer vervangen.
Maar de spijkerbroek is nog goed en het afvallen zet nog door. Dus de nieuwe broek zal ook te klein worden. Wil eigen de broek kopen als ik een volgende drempel voorbij ben.
Dan heb ik nog een hekel om voor een andere broek te shoppen. Ben dan liever aan het knutselen en hobbyen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1 zomerbroek en 1 winterbroek?????
Naja, gaat me ook niks aan ;-)
Gdan: ooit van thuiswinkelen gehoord? Neckermann, Wehkamp, Otto en zo zijn er nog tig.
Bestellen, thuis passen en is het niet goed kan je het gewoon terugsturen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je al zoveel bent afgevallen zou ik juist een mooie nieuwe broek kopen waar je je nieuwe lijf goed in kunt showen. Een te grote broek, of niet zo mooi verstelde broek lijkt toch al gauw hobbezakkerig.....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben niet mode bewust en heb er ook helemaal niets mee. Dus ook niet met het showen van mijn nieuwe figuur.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ooh ok...riem erom dan zou ik zeggen......zonde.

Antwoorden (4)

Nou, gefeliciteerd met jouw krimp!

Wat het met een spijkerbroek moeilijk maakt, zijn die Engelse naden.
Als je dat op de zijnaad hebt, is het bijna niet te doen om die onzichtbaar in te nemen.
Heb je dat niet, dan torn je de tailleband los bij de zijnaden.
Stik de zijnaden wat smaller.
Maak een knip in de tailleband. Stik die weer aan elkaar en verbind de tailleband weer met de broek.

Wat ik zelf doe in zo'n geval.

Koop een stuk brede en stevige elastiek.
Torn de tailleband op twee plaatsen, achter de zijnaden,
een beetje los.
Rijg de elastiek dus in de achterkant van je tailleband.
Een beetje frommelen om te zorgen dat het netjes komt.
Zet de tailleband weer vast.

Het nadeel van methode twee kan zijn dat de broek op je billen wat los blijft hangen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb weleens een extra knoop in een spijkerbroek geslagen, een paar cm naast de originele knoop. Werkte perfect!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar dan kan de gulp niet meer dicht en MOET je er wel iets overheen dragen. Voor vrouwenbroeken (en vooral rokken) een uitstekende oplossing, maar voor een mannenbroek ???
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is alweer lang geleden, maar mijn broek kon toen gewoon weer gedragen worden. Als ik een gapende gulp had gehad, had ik me dat nog wel kunnen herinneren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan heb je hem echt maar een minimaal stukje verzet. Een halve maat ongeveer kan dat. Mijn dochter doet het regelmatig met vintage rokken (om ze niet te verknippen, en omdat ze nu eenmaal maatje 32-34 heeft), en moet de knoop soms wel 30 centimeter verzetten. Dan krijg je ECHT de rits niet meer dicht hoor ;)
Rijg een stuk breed elastiek door de band aan de achterkant.
Dit doe je als volgt: Maak aan allebei de kanten van de band aan de binnenkant, precies boven de zijnaad een snee van ca. 3cm. Rijg er breed elastiek door en zet het vast ter hoogte van de snee. Neemt elastiek dat een paar centimeter korter is dan de breedte van de broek.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eenvoudig valt helaas niet altijd mee, maar als het maar om 1 of 2 maten gaat, wil het best.

Het nadeel van een stukje elastiek door de tailleband halen zoals ik hierboven lees, is dat het achterwerk - toch al ruim - wat propperig wordt. Geen probleem als je er iets overheen draagt, maar voor mannenbroeken - die toch al niet echt een taille hebben die smaller is dan de heupen - vaak geen oplossing.

Wil je het helemaal mooi doen, dan moet je de hele tailleband lostornen, de middenachternaad en de zijnaden en stukje innemen, en de tailleband opnieuw aanzetten met een grotere overslag of de band opnieuw op lengte maken. Ongeveer een kwartiertje tot een half uurtje werk, maar dan is je broek ECHT als nieuw.

Iets makkelijker is alleen de tailleband middenachter een stuk losmaken tot je hem helemaal vlak kunt leggen. Dan de middenachternaad met tailleband en al kleiner stikken, bijknippen, opnieuw vouwen en weer vastzetten. Net zo mooi als de vorige oplossing (maar dan met een naadje middenachter) en iets sneller klaar.

Nog makkelijker is dwars door de tailleband heen de middenachternaad smaller maken, maar dat wordt lastig afwerken, en je ziet toch een soort bult middenachter. Je kunt het wel een paar keer herhalen tot echt het hele model uit de broek is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry, maar dat noem ik niet meer eenvoudig
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Fluitje van een cent hoor, vooral de laatste. Minder werk dan een knoop opnieuw moeten aanzetten of elastiek moeten inrijgen in elk geval. De eerste twee methodes zijn niet moeilijker, alleen meer werk met een beter resultaat.