Als ik de douche aanzet in de badkamer (in de aanbouw van een oude woning) begint het toilet te 'borrelen'. Wat zou dit kunnen zijn?

Ik kan niet onder de vloer, er lijkt nergens een luik o.i.d. om onder de vloer te kijken. Er is al een keer een monteur geweest om de afvoer 'leeg te zuigen' maar dat had weinig tot geen resultaat. Ik heb het idee dat het iets is met ontluchting van de afvoer, maar geen idee of dat waar is.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.8K

Antwoorden (4)

Mogelijk is het riool niet voldoende of geheel niet ontlucht.
Indien er water het riool in komt, neemt dat een bepaalde ruimte in, op de plaats van die ruimte, kan geen lucht zitten.
De lucht komt onder druk te staan en gaat een uitweg zoeken via een toilet , afvoerputjes, wastafels e.d.
Dus wat je al vermoedde lijkt me heel terecht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zo goed als zeker dat uw septische put een harde laag heeft boven op het vloeistof fragment.
Later leegmaken (ruimdienst) is de beste oplossing.

Toegevoegd na 1 minuut:
Later leegmaken (ruimdienst....., moet zijn LATEN leegm.....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heel vaak is dit een teken dat er niet ONTlucht kan worden binnenin de afvoerleiding. Vaak gebeurd dat bij huizen waar op de hoofdafvoer bijv eerst de wastafel, dan de douche en daarna pas het toilet zit.(gezien vanaf de buitengevel).
Wat gebeurd er dan: als je douchewater door je putje gaat, ontstaat "erachter" een soort vacuum. Dus in de leiding tussen je douche en toilet ontstaat onderdruk. Op een gegeven moment is dat (geringe hoor) vacuum toch nog zo groot geworden, dat het maar een weg ziet: lucht aanzuigen via de minste weerstand en dat is dan door je toiletpot heen. De buitenlucht wordt dan door de stankafsluiter in je toilet, naar het vacuum in de leiding "getrokken/ gezogen" totdat het weer een gelijkmatige druk heeft. Het borrelen dat je hoort is dus niet het "eruit"-borrelen, maar juist "erIN-" borrelen.

Oplossing: Kijk of je op een hogere verdieping toevallig ergens nog een afvoerleiding hebt lopen. (bijv. in de buurt van de CV-ketel) Plaats daar dan op de leiding een zgn ontluchtingsventiel ( meestal rond de 6-8 euro) en het geborrel is in 8 van de 10 gevallen afgelopen.

Succes!

(kijk maar eens op ong. 3/4 van de pagina van onderstaande link)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat heb ik ook thuis want dat betekent dat de douche in verbinding met het toilet :]