Wat is de juiste scherpte voor een mes (kan een mes TE scherp zijn)?

Hou me de laatste tijd bezig met messen slijpen. Waarbij ik me tot nu toe heb gericht op het heel scherp krijgen van een mes.
Maar in deze periode, lees ik ook veel over het slijpen en het gebruik van een mes. Hierbij kom ik dus tegen dat een 'hair whittling' scherpte, niet goed een stuk touw kan doorsnijden, omdat het eerder van het touw afglijd, dan het erdoor heen kan komen.

Voor een klein mesje, zoals de victorinox classic, zou ik zeggen scheermes scherp, omdat je dit mesje toch voornamelijk gebruikt voor braampje op je vinger/nagel, of om papier te snijden. Met het kleine mesje ga je geen touw doorsnijden, hooguit het plastic van een verpakking open krijgen.

Nu heb ik ook een multitool van Leatherman, met daarin ook een recht mes en een gekarteld mes. Voor dit mes zou je ook zeggen scheermes-scherp, omdat je toch een gekarteld mes hebt voor touw e.d.

Hoe zit het met een keukenmessen, daarin heb ik een koksmes voor het snijden van groentes e.d., een vleesmes en een algemeen mes voor het openen van verpakkingen enz.

Zo dan ook een mesje, wat de kapper ook doet, om de nek/gezichtsharen weg te halen. (scheren doe ik 'nog' elektrisch:-).

Wie kan me meer vertellen over wat nu de juiste scherpte voor een mes is? In algemene zin, omdat dit natuurlijk afhankelijk is van de toepassing.

PS: Ik draag geen mes bij me hoor, behalve gereedschap zoals de multitool van Leatherman (ben een techneut) en het mini mesje.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uitproberen? Ik heb zelf nooit een 'te scherp' mes ervaren.
Hooguit messen waar kinderen mee om moeten kunnen gaan (en zelfs dan). Alleen brood snijden kan met een bot mes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wouter Klootwijk heeft een mooie uitzending gemaakt over keukenmessen. Daarin kwamen ook verschillende slijptechnieken en messendeskundigen aanbod. ' De wilde keuken'
Hoop dat de link werkt.
http://player.omroep.nl/?aflID=10550014

Antwoorden (3)

I.h.a. alles wat scherp is, wordt vanzelf weer bot. Om dit proces zo lang mogelijk uit te stellen, dien je de messen ook zodanig te slijpen.

In het kort gaat het om de druk die je moet kunnen zetten met een mes. Zo wil je met een scalpel zo min mgl druk zetten (wegwerpmesjes), met een scheermes wil je wel wat druk zetten anders scheer je je vel in ene keer we. Met keukenmessen wordt er op kleine schaal "gehakt", dus mag minder scherp zijn. Ook aangezien er dan metaalresten in het eten kunnen komen. Overigens wordt zo'n mes dagelijks gehard/geslepen met een aanzetstaal. Met een bijl (ook een mes), hak/klief je, dus die moet niet zo scherp zijn, anders vliegen de metaalstukken na de eerste hak om je oren:

http://en.wikipedia.org/wiki/Knife_sharpening

Toegevoegd na 1 minuut:
in ene keer MEE.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De scherpte van een mes hangt vooral af van de slijphoek. Hoe kleiner de hoek, hoe scherper het mes. Maar met een kleine hoek is het snijvlak ook zwakker. Er zullen sneller braampjes afbreken, en het mes moet sneller weer opnieuw geslepen worden.

Jpanse keukenmessen zijn bijvoorbeeld scherper dan westerse messen. De slijphoek van japanse messen is ongeveer 15 graden, terwijl westerse messen over het algemeen 20 graden zijn.

Een aanzetstaal slijpt geen messen, maar zet afgebogen braampjes weer op een rechte lijn, waardoor het mes weer scherper is.
bamibal
11 jaar geleden
Een scherp mes is veiliger dan een bot mes omdat je bij het snijden weinig druk hoeft uit te oefenen. Het mes heeft meer grip op het te snijden product en uw handen worden minder snel vermoeid.
Dat keukenmessen "minder "scherp moeten zijn is onzin.
Messen kunnen niet te scherp zijn. Een scalpel van een chirurg lijkt scherper te zijn dan een scherp koksmes, maar dat hoeft niet zo te zijn , het ligt aan de dikte van de gereedschappen .
Dus een mes "bot scherp" slijpen is niet juist.

Op foto links is fout mes, foto rechts is goed mes

Toegevoegd na 1 minuut:
foto links moet boven zijn ,en rechts onder