Hoe kun je een onverwarmde enkelsteens ruimte het beste vorstvrij houden?

Met onverwarmd bedoel ik dat er geen kachel inzit. Er moeten spullen vorstvrij in opgeslagen kunnen worden, en indien nodig iets extra verwarmd kunnen worden. Het gaat hier om een normaal formaat garage wat men normaal bij huis heeft.

Het hoeft er dus niet constant warm te zijn, vorstvrij is voldoende waarbij je indien nodig de temperatuur iets kan verhogen.

Toegevoegd na 2 minuten:
We willen liever geen dure installaties oid meer aanleggen omdat we binnen afzienbare tijd toch hopen te verhuizen.

Toegevoegd na 36 minuten:
Moet overigens halfsteens zijn.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
12.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Enkelsteens of halfsteens? Bij halfsteens liggen de stenen in de lengte gemetseld en is de muur meestal niet dikker dan 10-12 cm. Bij enkelsteens liggen de stenen dwars gemetseld en is de muur ongeveer 25-30 cm dik.
In het laatste geval zal de vorst er niet gemakkelijk doordringen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
O, in dat geval is het halfsteens. Ik zal het nog even veranderen.

Het beste antwoord

In mijn halfsteens schuurtje (staat helemaal los van het huis) hebben we hetzelfde, maar tot op heden is het vorstvrij omdat we er een extra koelkast hebben staan die (een beetje) warmte produceert.
Daarmee kan je natuurlijk niet extra verwarmen, daarvoor heb je een elektrisch kacheltje nodig.
itsme
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Misschien met een electrisch kachteltje dat je af en toe even aanzet, 's nachts met zo'n tijdschakelaar op het stopcontact.
Anders schijnen een paar waxinelichtjes ook te helpen tegen vorst. Of de deur naar de gang openzetten (als er een deur naar de (verwarmde) gang aanwezig is natuurlijk).
Wat wij deden toen we een jaar of 35 geleden in Spanje, in een onverwarmde keuken, een baby baadden, was wat spiritus op een (metalen) bordje. Dat staken we dan aan, en dan had je voor even een behoorlijke warmte, die ook weer zo weg was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
rebecca
14 jaar geleden
ik zou geen kaarsjes of vuurtjes maken in een ruimte waar je zelf niet bent
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan blijf je er toch bij. Hoewel waxinelichtjes weinig kwaad kunnen, als er geen (huis)dieren rondlopen tenminste.
Als er electriciteit aanwezig is zet je er een electrische kachel in. Er zijn er met een soort van thermostaat (meer een regelknop) die dus afslaat bij een bepaalde temperatuur.
Als er geen electriciteit is verwarm je het veiligst met een "Zibro Kamin" dit is een kacheltje op petroleum wat reukloos en veilig is.
Niet relevant maar toch even vermeld:
Is het een heel grote ruimte dan huur je het best een hetelucht kanon bij Boels of zo. (zijn er op gas/diesel/electra)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik neem even aan dat je er geen elektrisch hebt. (Indien wel, dan zou je kunnen overwegen om er een/je diepvries neer te zetten.)

Petroleum kacheltje:
Ouderwetse:
30 euro: http://link.marktplaats.nl/292280871
Modernere:
100 euro:
http://link.marktplaats.nl/304804705
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door te gaan stoken, of door een warmtewisselaar in te bouwen, door je koel en vrieskast dar neer te zetten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn electrische kacheltjes te koop die een 'antivorst-stand' hebben.
AWM