Vraag over bouten , moeren en ringen? Hoe moet ik ze bevestigen ( de ringen dan ) ?

Want bij ieder setje moeren en bouten zijn twee ringetjes toegevoegd. Er is een vast ringetje ( een rondje ) en er is een gebroken ringetje ( rondje met een onderbreking) . Ik probeer een frame in elkaar te zetten . Waar hoort welk ringetje ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
53.5K

Het beste antwoord

het vaste ringetje moet bovenin aan de boutkant en het openringetje aan de moerkant

Toegevoegd na 1 minuut:
het openringetje zorgt ervoor dat de moer niet los kan trillen omdat de openkant tegen de moer aandruk met constante druk

Toegevoegd na 6 minuten:
het dichte ringetje is om het verslevigen van de bovenkant zodat je de bout niet door het materiaal trekt

Toegevoegd na 7 minuten:
verslevigen = verstevigen

Toegevoegd na 22 minuten:
Bij verbindingen met een bout en moer worden sluitringen gebruikt. De sluitring voorkomt dat bij het aandraaien van de bout en moer het materiaal van de constructie beschadigd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo, ik heb weer iets geleerd vandaag!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Prima antwoord. Ik ga gelijk verder monteren ( had het eerst toch fout gedaan ) . Je antwoord is ook heel logisch. Bereidt je voor op een +10
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dank je wel
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat doet die min hier bij dit uitstekende antwoord?
(Van mij een correctie daarop met een plus)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uitstekend antwoord pluseen.

Andere antwoorden (4)

Het "gebroken" ringetje komt als laatste erop precies voor je moer er opzet. Deze zorgt er voor dat de moer niet los kan trillen. Waar de hele ring dient te komen is onbekend daar ik de situatie niet ken. Bovenstaand antwoord is dan ook niet juist.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het ononderbroken ringetje leg je onder de kop van de bout en het veerringtje onder de moer. Dat laatste voorkomt,dat de moer eventueel los gaat draaien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Proef ik hier 74 jaar ervaring :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mag het ietsje minder zijn?
De onderbroken ring is waarschijnlijk een veerring. Die dient om te voorkomen dat de bout en moer te gemakkelijk los kan komen.

Voor de rest, zie bovenstaande antwoorden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het vaste ringetje is een sluitring en leg je onder de kop van de bout, alhoewel dit niet perse noodzakelijk is.

Het onderbroken ringetje is een borgring en die leg je onder de moer. Het woord zegt het als; deze ring voorkomt dat tijdens het trillen de moer niet losloopt. Overigens beschadigd de borgring de moer wel, zeker als je de moer weer losdraait.

Als het frame niet aan trillingen onderhevig is zou je kunnen overwegen de sluitring alleen onder de moer te leggen. De spanning in de bout is meestal voldoende om te voorkomen dat de moer losloopt.

Ook zie je vaak moeren met een plastic ringetje boven de draad. Dit ringetje heeft een borgende werking en in dat geval is het ook niet nodig een borgring onde de moer te monteren.