wat moet je allemaal doen om elektriciteit te aarden?

Het blijkt dat de schakelaar waar we straks de koel-vrieskast aan willen sluiten niet geaard is, dit is natuurlijk wel nodig. nu vroegen we alleen af hoe je dit doet, is het moeilijk & kan iemand het eventueel zelf of moet je het echt iemand laten doen. wij wonen boven een winkel voor als dat info is dat belangrijk is.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Ook ik ga ervan uit dat je een wandcontactdoos (wcd) bedoeld.
Normaliter wordt een wcd voor een koelkast niet rechtstreeks vanuit de meterkast aangelegd maar via 1 of meerdere centraaldozen of, bij oudere installaties gebruikelijk, via lasdozen.
- schakel eerst de groep waarop dit stopcontact zit uit.
- demonteer de wcd en probeer te achterhalen waar de draden naar toe lopen. Dit kan door de draden te bewegen en te luisteren en anders met een trekveer.
- meestal zit er in een aarddraad in een centraaldoos, dan kun je daar op aansluiten. Is dit niet het geval dan kom je in de meterkast terecht.
- controleer gelijk je aarde. Heb je een aangesloten aardepen in de meterkast of -put of wordt de waterleiding hiervoor gebruikt? In het laatste geval is het verstandig een vakman in te schakelen om de aarding na te zien of te herstellen. Dit mag namelijk niet meer omdat leidingen op straatniveau vervangen zijn door niet geleidende kunststof exemplaren.

Voor de zekerheid nog even de gebruikte kleuren op een rij;

Tegenwoordig (vroeger)
Bruin = fase (groen)
Blauw = nul (rood)
Geel/groen = aarde (grijs)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Bedoel je een schakelaar of een Wandcontactdoos (WCD). Uitgaande van een WCD moet je even een aarde-kabel trekken (groen-geel) en je moet natuurlijk een geaarde WCD kopen. Ja kan die kabel naar de meterkast trekken (trekveer nodig) als die in de buurt is en aansluiten op de aarde. Je kan ook, aangezien het vlakbij de keuken is, lasdozen nakijken of er ergens een groen-gele kabel bijzit. Dan kan je daar de nieuw aangelegde aarde-kabel in ée'n van die lasdoppen bijvoegen (dus daar waar je geel-groene kabels ziet).

Toegevoegd na 1 minuut:
Als dat te moeilijk is: gewoon een goede geaarde verlengsnoer (dus niet bij de Blokker) kopen en het dan zo verlengen. (is niet zo mooi).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
er moet dan een andere stopcontact(geaardstopcontact) op en een extra draad aangelegt worden meschien dat er aardedraad(geel/groen in oude installatie kan het ook grijs zijn maar dan heb je ook oude kleuren groen en rood) in een las doos zit en anders moet er een draad van af groepenkast getrokken worden.