Met welk gereedschap kan je het eenvoudigst de buitenmantel van een kabel afstrippen?

Het gaat niet om grond/buitenkabel. Maar meer om apparatuurkabel die dubbel geïsoleerd zijn (dus een buitenmantel hebben).

Normaal knip ik rond de kabel heen en trek hem dan uit elkaar.
Ik zoek naar een stuk gereedschap die zich automatisch instelt op de diepte.

Dit gereedschap heb ik reeds, ik zoek iets anders:
http://www.toolstation.nl/images/library/stock/webbig/99897.jpg
http://www.allekabels.nl/vm_images/hp08.jpg
http://www.allekabels.nl/product_images/TL-SP01.jpg
http://www.kabelsenmeer.nl/Uploaded_files/Zelf/Afbeeldingen/1298022940ZC7.jpg
http://www.elektronica-shop.nl/contents/media/kp-1242195.jpg
http://www.toolware-gereedschap.nl/images/Knipex_zijsnijtang_7002140.jpg

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik doe dat eigenlijk gewoon met een aardappelschilmesje. Die zet ik er zachtjes tegenaan en snij rondom en schuif het buitendeel eraf. Met striptangen heb ik ervaring dat het bijna altijd mislukt. Er gaat of te weinig af en dan ga je het scheuren en trek je de binnenkant mee. Of je haalt de kabel helemaal kaal dus binnen en buitenzijde eraf.
Met een breekmesje schiet je vaak door en haal je ook meer dan alleen de buitenzijde weg. Een aardappelschilmesje is minder scherp en geeft naar mijn ervaring nog het beste resultaat. Simpel en goedkoop.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er bestaan striptangen voor dat doeleinde.
paulus811
11 jaar geleden
Je hebt al een bonte verzameling kabelstrippers, waarvan sommigen wel zullen voldoen neem ik aan. Of moet je honderden kabels op maat maken en zoek je daarvoor iets dat automatisch werkt? En wat bedoel je met 'die zichzelf automatisch instelt op lengte'? Bedoel je dat je eenmalig instelt en dan tientallen kabels op exact dezelfde lengte afsnijdt? Want automatisch instellen zal lastig zijn omdat het apparaat niet 'weet' wat je met de gestripte kabel van plan bent.

Antwoorden (5)

Ik zou daarvoor een elementair Stanleymes gebruiken.
Of een met een ietwat scherp gebogen punt ,speciaal voor kabels.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Enkelvoudig geïsoleerde draad gaat het makkelijkst met een aansteker, even rondom verwarmen en je trekt het weg.
Voor coaxkabels is een mesje makkelijker.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry voor de - , maar zoiets heb ik nog nooit gehoord.
Geen enkel vakman zal zoiets in zijn hoofd krijgen.
Een tool voor ALLE kabels ken ik niet.
Een doodgewoon elektriekers mes is nog steeds het beste.
Rondom een insnijding maken, op de snede de kabel plooien tot de isolatie doorgescheurd is tot op de isolatie van de aders en dan het losse deel eraf trekken.
De aders zelf dan met een zijkniptang strippen.
Het vergt een beetje oefening en gevoel maar op die manier schendt u de isolatie van de aders niet.
Automatisch gereedschap bestaat enkel voor specifieke kabels, zoals coax, UTP,enz omdat al de rest totaal verschillend is van diameter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Weeral een min zonder motivatie, dat is duidelijk niet van een elektricien.
Een eenvoudige striptang is echt het makkelijkste. Automatisch gaat niet lukken lijkt me omdat het apparaat nooit zelf kan merken/bepalen hoe diep te moeten insnijden. Dit omdat de weerstand van alle materialen anders zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een striptang voor alle kabels bestaat er niet.
Voor specifieke kabels heb je speciale strippers.
Voor een buitenkabel (ymvk/xmvk) heb je een kabelmes (zie link 1).
Voor coaxiale kabel heb je een coax stripper (zie link 2).
Voor enkele kabel met een mantel heb een striptang (zie link 3)

Als het gaat om een dubbel geisoleerde kabel (binnen kabel met buiten mantel) dan gaat dit het beste met een boardmes (stanleymes) of afbreekmes.
Kerf de kabel rondom licht in.
Buig de kabel zodat de kerf goed zichtbaar word.
Deze kerf kan nu al verder scheuren tot op de binnenkabel. Mocht dat niet gaan dan kunt u nu met het mes de kerf dieper maken. U zult zien dat dit bijna vanzelf gaat.
Herhaal dit tot de kabel rondom is gestript en nu kunt u de buiten kabel makkelijk verwijderen zonder de binnen draden te beschadigen.

Er is een filmpje op youtube die laat zien hoe je dit op een coax kabel doet. Maar voor andere kabels werkt dit exact het zelfde (zie 4e link)