Ik heb de houten balken in mijn huis twee keer in de grondverf gezet, en wil hem nu in de lak zetten, is het goed om het niet eerst licht te schuren?

Het zijn vreselijk veel balken.. Het kost me enorm veel werk om het opnieuw allemaal te schuren.. Kan ik 'gewoon' over mijn geverfde grondverf heen met mijn lak zijdeglans?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
9.5K

Antwoorden (5)

Ontvetten moet je sowieso, dus ontvet met een schuurspons, dan doe je 2 handelingen in 1 keer, vervang de schuurspons wel regelmatig, want hij slijt natuurlijk wel snel, als je schuurt, wordt je laklaag egaler en krijg je een mooier resultaat.

Toegevoegd na 43 minuten:
Als je als eerste laag een hoogglansverf neemt, worden je balken nog strakker, omdat hoogglans een fijnere structuur heeft en dus voor een gladdere ondergrond zorgt, schuur je laklaag hierna licht op en ontvet weer en daarna kun je je zijdeglans aanbrengen. Zo krijg je strakgelakte balken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ontvetten is na 1e schuurbeurt gegaan voordat ik begon met het zetten in de grondlaag
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je moet voor iedere verflaag ontvetten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb dat niet gedaan met de 2e grondlaag op de 1e..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ontvetten tussen het aanbrengen van verflagen is alleen nodig als er te veel tijd tussen zit, of wanneer zich opnieuw aanslag op de verflaag vermoed wordt (b.v. zeewind, industrie, snelweg, aanslag in de keuken)
Anders is deze extra handeling niet nodig.
je hoeft het echt niet zwaar te schuren , maar een licht fijn schuurpapiertje over alles (niet hard drukken) is raadzaam , omdat grondverf hier en daar en bobbeltje kan hebben , als je dat niet weg haalt zie je dat na het aflakken des te erger en mogelijk gaat dat irriteren , je maakt de grond verf klaar voor een betere hechting , maar wel losjes schuren hoor
suc6
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als u ZEER recent die grondlagen aangebracht heeft kan u zonder meer overschilderen.
Als dit al geruime tijd geleden is kan u best eens afwassen met St-Marc allesreiniger.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
de twee grondlagen zijn gisteren en eergisteren aangebracht, morgen komt de laklaag erboven op
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
NIET schuren, NIET afwassen, meteen de eindlaag erop.
Veel werk gespaard met hier eens een vraagje te stellen.
Succes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wel even kijken of er geen druipers zitten dan daar wel even een fijn schuurpapiertje over halen,zou anders jammer zijn van al het werk dat je al verricht hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
inderdaad. er zit nog geen vet op de pas geschilderde grondlaag. Kan je gewoon overheen verven. grondverf schuur je alleen maar (met fijn schuurpapier of nat schuren) om een hele strakke verflaag te krijgen. Om de druipers en laatste kleine oneffenheden weg te krijgen. en voor het hechten als de laag al wat ouder is, maar dat is nu dus niet van toepassing
Alles licht opschuren is altijd het beste, maar....als je de grondverf recent hebt aangebracht (één tot enkele) dagen) is de verf nog niet doorgedroogd / zo vers dat je je over de hechting niet al te veel zorgen hoeft te maken. Wel een schuurpapiertje en een stoffertje bij de hand houden voor de ergste onregelmatigheden die je onderweg tegen komt.
Alles opschuren zal dus eerder van esthetische waarde zijn (grondverf vloeit minder / geeft meer strepen), dan dat het de hechting te zeer beïnvloedt.
Is het langer geleden (weken) dan zou ik de balken wel (weer) reinigen en schuren alvorens ze af te schilderen, alhoewel het reinigen dan wel weer afhankelijk is van de vuilaanhechting (binnen-buiten / stoffig-stofarm)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Ik lees de praktijkervaring in je antwoord.
Houten balken zijn misschien zelf mooier als het niet super strak is.
Joh houten balken maak je niet druk,verf er gewoon overheen.
Er is al 2 x verf overheen gegaan,dat is al veel,en kom je bij het aflakken een erg ruwe plek tegen,dan kan je er altijd nog een papiertje overheen halen.
Suc6
burgos