Kan je met de grote / middel Leatherman multitools een schroef of M3/M4 inkorten?

De grote zoals de Core
En de middel zoals de Rebar / Charge

Ik weet dat je met een knipex zij-kniptang een M4 bout kan inkorten zonder schade aan het gereedschap te krijgen.

Toegevoegd na 5 dagen:
Met de middelformaten zoals de Rebar, kan je tot max. M3 inkorten. Dit gaat met twee keer goed knijpen. M4 is gewoon teveel materiaal om doorheen te komen. Bovendien heb je mindere houvast op de Rebar, wellicht dat dit met een Charge beter gaat.

Maar met de grote modellen, zoals de Core, gaat M4 zeer soepeltjes. M5 heb ik niet geprobeerd (in huis). Bijna net zo soepel als een boutentang.

Als enige opmerking is dat het knippen een beetje scheef gaat. Doordat de snijvlakken langs elkaar heen gaan en niet op elkaar knippen, zoals bij een ware kniptang.

Handig om deze grenzen van de multitools te kennen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gewoon proberen toch, al het gereedschap het niet aan kan is het toch troep en zou ik toch een nieuwe aanraden.

Antwoorden (2)

Ik zou het niet avonturen, ik heb zelf de Leatherman wave en de kniptang heeft al moeite met gewoon ijzerdraad. Het snijvlak is al een beetje beschadigd door het knippen van 1 mm dik draad.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt, dit wilde ik gewoon even weten/polsen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb het net even getest. Met de Leatherman rebar kan je met 2x knippen een M3 boutje doorknippen. Deze Leatherman heeft verwisselbare knipbladen, dus ik wilde dit wel gaan testen. Toch handig om de grenzen van je (nieuwe) tool te leren kennen. Een M4 gaat niet, dat is teveel materiaal die geknipt moet worden. Wil de M4 nog wel proberen met de grotere Leatherman Core.
Als M4 zal gaan, dan kan je ook de grotere schroeven knippen.
Beter van niet met deze tool.
Beter is het om een AMP Knipex kabelschoentang te kopen, dit kan u voor vele klussen gebruiken, kost +/- € 25 maar dit is dubbel en dik zijn geld waard.
Ook schroefdraad knippen is perfect mogelijk zonder het gereedschap, maar vooral zonder de schroefdraad te schenden. Een stuk afgeknipte schroefdraad kan u onmiddellijk ergens inschroeven en dat komt omdat er schroefdraad inzit van M2,5 tot M5.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De vraag ging over Leatherman multitool. Omdat ik deze voor onverwachte zaken gebruiken en ik wilde weten welke grenzen de tool heeft. Met de AMP tang kan je geen spaanplaatschroeven inkorten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb vermeld dat het beter van niet is en de reden daarvoor is dat u die wel kan afknippen op de gewenste lengte maar dan is de schroefdraad plat gedrukt en dus geschonden, nadien zou u wel met een draadvijl moeten bijwerken om bv uw moertje erop te krijgen.
Als u dat toch wilt doen draai dan eerst een moer tot tegen de kop van vijs zodat u die na het knippen die eraf kan draaien en zo de draad weer een beetje opschoont.
Nadien even tegen een slijpsteen houden.
Dat is nu net het voordeel van de AMP kabeltang.
Door de inwendige schroefdraad krijgt u een mooi snijvlak.