pvc of stalen waterleidingen, wat is beter ?

een aannemer die een convector wil aansluiten, wil stalen leidingen vervangen door pvc leidingen, een gedeelte ervan zal in de kruipruimte lopen. Nu vraag ik me af of dit warmteverlies geeft in verhouding tot de oude stalen leidingen. klopt dit ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals eddijst uitlegt juist een winstje.
Maar als je er toch mee bezig bent,
doe er dan meteen buisisolatie omheen, dat heb je er binnen 1 a 3 jaar uit.

Antwoorden (3)

Als je ijzeren pijp vast pakt, dan voelt deze koud aan, pak je een pvc pijp vast dan is dat veel minder koud, dus houdt het meer warmte vast.
Dus verlies je minder warmte met pvc
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist je zegt dat metaal beter geleid, dus verliest het sneller zijn warmte dan kunststof, dus is je minnetje onterecht toch?
Er zijn momenteel leidingen in de handel van pvc die al geisoleerd zijn, en tevens al de goede kleur hebben.
Rood voor de aanvoer en blauw voor de retour.
Staal is ook goed maar moet extra geisoleerd worden.
pvc leiding is makkelijker te verwerken dus geen schroefdraad snijden en geen laswerk.
Ik adviseer pvc leiding minder werk dus goedkoper en geen onderhoud.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Allebei de leidingen hebben zijn voor en zijn tegen.
Stalen buizen gaan minder lang mee (gemiddeld 25 jaar) maar zijn vaak goedkoper per meter. Als u al metalen buizen heeft liggen kijk dan voor de zekerheid of hier geen elektra aardingen op aangesloten zijn. Vroeger werd de radiator(-buizen) gebruikt om stopcontacten te aarden.

Kunststof buizen zijn flexibeler en hebben een lange levensduur. Probleem is dat deze goed moeten worden afgeperst, hiervoor is een speciale perstang nodig. Deze dure perstangen zal een DHZ-er niet in zijn assortiment hebben waardoor een simpele uitbreiding bijna altijd door een vakman moet worden gedaan.
Ook zijn er vele soorten perstangen (elk merk hanteert zijn eigen perstang.
De nieuwe kunststof leidingen hebben al een isolatie mantel erom heen , hierdoor zijn ze net zo warmte vasthoudend als een stalenbuis met isolatie erom heen.