hoe sluit je 4 snoeren op 1 uitgang aan?

Ik heb een oude lamp, waarvan ik de bedrading vernieuwd heb. Er zitten 4 peertjes, dus ook 4 snoeren aan, die allemaal naar 1 snoer omgezet moeten worden. Dit heb ik gedaan, met behulp van een lasklem met 5 uitgangen. Ik dacht dat ik de 4 snoeren in de lasklem moest zetten en in het 5de gat de stroomdraad ( blauw bij blauw, bruin bij bruin), maar de lamp maakt kortsluiting. Heeft me al zo'n 4 stoppen gekost. wat doe ik verkeerd??

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat gebeurt er als je er geen gloeilampen in doet?
(dan weet je of er een kortsluiting in een fitting zit, of dat jij een fout hebt gemaakt met aansluiten)

Antwoorden (3)

Zie schema, zoals de 2 lampen, maar dan 4x
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zal een kortsluiting zitten in een van de lampfittingen.
Openmaken, nazien en herstellen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De 4 snoeren moeten inderdaad ieder één aansluiting in de lasklem van de blauwe draad en één aansluiting in de lasklem van de bruine draad hebben. Als op die wijze toch steeds de zekering uit klapt dan zit er in één of meer van de vier aansluitingen een kortsluiting. Waarschijnlijk heb je bij het aansluiten van een fitting de draad te ver gestript, of er zit sluiting in één van de lampen.
Draai eerst alle lampen er uit en haal de verbindingen uit de lasklemmen. Test dan alle vier aansluitingen apart met een universeelmeter, dan moet je de kortsluiting kunnen vinden.
Het kan ook nog zijn dat je een te lang gestripte draad te ver in de fitting hebt doorgedrukt, de draad kan dan tegen de onderkant van een lamp sluiting maken.
Controleer ook of de klemmen onderin de fittingen goed staan: 1 klem plat op de bodem, 1 klem rechtop langs de zijkant.