zwart,harde zwarte plastiek 5cm diameter waterleiding met een kraan er tussen die er tussen uit moet! kan dit zonder het water er vanaf te halen?

zit op 60 cm onder de grond ...maar nergens de hoofdkraan te vinden ?(camping) de kraan is oud en lekt (dus moet eruit)? nood is hoog bedankt

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Knelkoppelingen? (soort van)
Dan kan je het volgende doen, natuurlijk alleen als er geen waterschade kan ontstaan.

De kraan dicht doen, aan de kant waar geen druk staat de kraan los halen.
Draai de nieuwe kraan open.
Dan de andere kant van de oude los en snel de nieuwe kraan erop. Alles vast draaien en dan de kraan dicht draaien.

Rustig een biertje drinken en daarna netjes afmaken.

Doe je dit snel genoeg dan stroomt er maar een paar emmers water weg, gaat het fout dan wordt het een natte bende, maar de oude kraan kan er, zolang je niks kapot maakt, altijd weer op.

Als er kranen voor de kapotte kraan aangesloten zijn, kan je die open zetten, dat vermindert de druk een beetje.

Toegevoegd na 5 minuten:
De hoofdkraan zal ergens in een put zitten, per straatje of misschien voor de hele camping.
Ook is er waarschijnlijk ergens een watermeter met kraan, want ik neem aan dat jullie niet ieder apart een rekening krijgen van het waterbedrijf, maar dat dat via de camping gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dan praat je over tyleen waterbuis, dat is zwart. (er is ook gas tyleen maar dat is niet ter sprake hier)
Als deze buis nog is aangesloten op het waternetwerk dan zul je zekers deze moeten afsluiten als je de kraan er tussen uit wilt halen of je moet zin hebben om een zwembad te beginnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er moet ergens een hoofdkraan zijn, ga daarvoor naar de beheerder. Anders dien je de watermaatschappij te laten komen om het probleem op te lossen. Er is ook een speciale ballon die je er tussen kan zetten maar ook daarvoor moet eigenlijk de hoofdkraan dicht, Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb wel eens gezien dat ze de leiding bevriezen, met vloeibare stikstof, dan gauw af /aan koppelen enz..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eerm, dat zou ik maar niet doen bij tyleen buis, totaal niet verstandig.
Dit kun je alleen doen bij CV leidingen en koperenbuis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus kan wel...
Je hebt een set van 2 vriesklemmen nodig om rond de zwarte polyethyleen buis te doen. Eéntje voor en ééntje na de bewuste kraan op +/- 20 cm afstand. Ipv de volledig afsluiter te vervangen kan het volstaan om de inzet te vervangen, gaat veel vlugger.

Toegevoegd na 56 seconden:
Ik hreb hiervan een afbelding gevonden op zoekertjes.net
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tyleen is geen cv buis en ook geen vloerverwarmingsbuis (waar je wel rofrost voor kunt gebruiken) en wordt en mag enkel alleen worden gebruikt voor water, en indien voorzien van gastec keurmerk, dan voor gas alleen.
Tyleen bevriezen met een bevriezingsapparaat is vragen om problem, zo als ik ook reeds als reactie in de andere post heb geplaatst.
Het enigste wat je kunt doen met tyleen buis is om de druk er af te halen en de kraan te verwijderen, er een koppelstuk tussen te zetten en klaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De buis is verkeerd materiaal en ook aan de dikke kant.
In dit geval zou je de klemmen beide voor de kraan zetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eén enkele volstaat langs de druk zijde, op voorwaarde dat men weet welke kant dit is, zekerder is langs beide kanten.
Dit soort buis laat zich ook vervriezen, alleen duurt het iets langer dan bij metalen buizen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.halic.com.tr/halicteknik/2005-2006_Ana_Katalog_Ingilizce.pdf
De + was al van mij, volgens mij kan het inderdaad wel, echter is de pijp aan de dikke kant en plastic geleid warmte slechter.
Ook daarom zou ik de klemmen aan dezelfde kant zetten, dan heb je meer vrieskracht.
De druk zal toch van de leiding af moeten, de campingbeheerder heeft ergens een hoofdkraan waarmee hij het water van de gehele camping mee kan afsluiten.