Is het mogelijk een stompe deur in een niet stompe sponning te plaatsen?

Per ongeluk hebben we een deur gekocht op een bouwmarkt, die blijkt stomp dat wil zeggen het is een deur voor een ouderwetse sponning. Tot nu toe heeft iedereen mij verteld dat die stompe deur bij mij niet te plaatsen is.
Weet iemand of en hoe het wel kan. Het is een mooie deur,

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.8K

Het beste antwoord

De breedte van de deur in het kozijn blijft gelijk.
Enige verschil is dan een opdekdeur breder is bij het deel wat buiten het kozijn zit.
Dit kan je simpel oplossen door er een latje op te slaan op de plaats waar de deur buiten het kozijn valt.
Daar heb je echt geen timmerman voor nodig, alleen een latje, hamer en spijkertjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

je zou een goede timmerman een ouderwetse sponning bij je kunnen laten zetten..
dan heb je jou mooie deur toch kunnen plaatsen..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Simpel gezegd, NEE dat past niet.
Kun je met latjes gaan klooien om de sponning te verdiepen van de 25mm die jullie hebben naar de minimaal nodige 40 mm voor een stompe deur, Maar het is geen gezicht. Gewoon de deur omruilen of op marktplaats zetten.

Toegevoegd na 4 minuten:
En een sponning dieper (laten) maken is ook geen mooie optie, omdat de opdek sponning standaard 1 cm breder is dan de deurbreedte.
Dan krijg je draai en sluitnaden zo breed dat je je fiets er tussen kunt stallen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is erg lastig want scharnieren van een opdekdeur worden in het uitstekende opdekdeel van de deur geschroefd.
Vaak zijn opdekdeurposten van plaatstaal, maar als je deurpost van hout is kan je wel overwegen er scharnieren in te plaatsen.
Als je met een opdekscharnier aan de gang gaat kun je overwegen deze schuin in de stompe deur te schroeven, als deze niet hol is van binnen.
In mijn huis zijn opdekdeurposten iets minder diep dus een stompe deur zal iets uitsteken als dat genoeg houvast bied kan je mischien in jouw geval proberen de opdekscharnieren in het het uitstekende deel van de stompe deur te schroeven.
Meten is weten zeg ik altijd maar.
Pas wel eerst de deur in de deurpost en kijk of het allemaal wel past en mooi staat, anders zou ik hem gewoon ruilen.