Wat zijn de voorwaarden voor het plaatsen van zonnepanelen op je huis?

Mag je zomaar je hele huis behangen met panelen zodat je de Nuon vaarwel kan zeggen? Of zijn daar richtlijnen voor?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (1)

Dat hangt ervan af. Je mag niet 'zomaar' het hele huis behangen.

"Geen bouwvergunning nodig
Om een zonnecollector of zonnepaneel bouwvergunningsvrij
aan te mogen brengen moet voldaan worden aan de volgende
voorwaarden:
1. de zonnecollector of het zonnepaneel moet op of aan een
bouwwerk worden geplaatst.
2. de zonnecollector of het zonnepaneel moet bedoeld zijn voor
de energie- of warmtevoorziening van het bouwwerk waarop
of waaraan het is geplaatst. Het is ook toegestaan om een
collector of een paneel op of aan een bouwwerk te plaatsen
ten dienste van een ander op het perceel aanwezig bouwwerk.
Zo is een zonnepaneel op een garage (onder voorwaarden)
ook bouwvergunningsvrij als het stroom opwekt
voor de woning op hetzelfde perceel.
3. de collector of het paneel moet een geheel vormen met de
installatie voor het opslaan van het water respectievelijk het
opwekken van elektriciteit. Als dat niet het geval is, dan moet
de installatie in het betreffende bouwwerk worden geplaatst.
4. komt de zonnecollector of het zonnepaneel op een schuin
dak, dan geldt dat:
• de collector of het paneel niet mag uitsteken en dus aan
alle kanten binnen het vlak van het dak moet blijven,
• de collector of het paneel in of direct op het dakvlak moet
worden geplaatst,
• de hellingshoek van de collector of het paneel hetzelfde
moet zijn als die van het dakvlak waarop het staat.
5. komt de zonnecollector of het zonnepaneel op een plat dak,
dan geldt dat:
• de collector of het paneel ten minste net zo ver verwijderd
moet blijven van de dakrand als die hoog is. (...)
• de hellingshoek van de collector of het paneel niet meer
dan 35° mag zijn.
6. de collector mag niet geplaatst worden bij een monument of
in een door het Rijk aangewezen beschermd stads- of dorpsgezicht."

Alleen als voldaan wordt aan alle genoemde voorwaarden
(1 t/m 6) mag u de zonnecollector of het zonnepaneel zonder
bouwvergunning plaatsen. (...) Als u een zonnecollector of zonnepaneel wilt plaatsen en u
voldoet hierbij niet aan de eerste of de tweede voorwaarde
dan moet u een reguliere-bouwvergunning aanvragen. Als
u wel aan de eerste twee voorwaarden voldoet, maar niet
aan één van de overige voorwaarden, dan moet u een lichtebouwvergunning
aanvragen."

Verder moet het 'bouwplan' passen in het bestemmingsplan van de gemeente. De gemeente mag een licht-vergunningplichtig bouwplan zelf aan ‘redelijke eisen van welstand’ toetsen of het bouwplan voorleggen aan de welstandscommissie of stadsbouwmeester.