Kun je over een bestaande tegelvloer met vloerverwarming zomaar een andere tegel leggen of geeft dit problemen op een of andere manier???

In ons nieuw gekochte huis zit een vloer die lelijk is en we willen er een mooie vloer overheen laten plaatsen, maar willen wel het gemak van de vloerverwarming behouden.
kan dit???

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.2K

Antwoorden (4)

Het kan wel, zolang je er een flexibele tegellijm zoals majolicol voor gebruikt.

Echter, door de dikkere laag steen en cement zal het rendement van je vloerverwarming omlaag gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dit kan, maar je moet uiteraard wel zorgen voor een extra laag over je tegels om het glad te maken. Het duurt daardoor langer voordat je vloer warm wordt, omdat de warmte een langere weg moet afleggen.
Het kan ook zijn dat je met deuren ed aan de slag moet, omdat ze niet meer dicht kunnen vanwege het hogere laagje op je vloer.
Succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat kan technisch wel. Maar verstandig is het niet.

Het comfort gaat een heel stuk achteruit. En door de dikkere vloer reageert de vloerverwarming zeer traag op de aansturing vanuit de (klok)thermostaat. Je krijgt dan al snel last van "overshoot" en een "pendelende" thermostaat.

Overshoot is als de temperatuurverhoging van de ruimte doorschiet boven de gewenste waarde.

Tijdens het opwarmen van de ruimte merkt de thermostaat dat de ruimte op temperatuur is. Deze schakelt de ketel (vloerverwarming d.m.v. CV water) / weerstanddraad (electrische vloerverwarming) uit. De vloer heeft echter zoveel massa dat het nog even duurt voordat deze warmte uit de vloer is. De ruimte temperatuur schiet dan door tot 1 a 1,5 graden boven de ingestelde waarde. Da's niet erg behaaglijk.

Voor een goede hechting van de nieuwe tegels zou je eerst een dunne laag cementsluier moeten aanbrengen. Het zogenaamde "aanbranden". Hoe je dit moet doen staat uitgebreid op internet. Daarna tegelen met een flexibele tegellijm.

Na het tegelen en voegen de thermostaat elke dag een graadje of twee hoger stellen. Zorg wel dat de vloer niet te hard opwarmt, anders komen de tegels er weer uitzetten!

Het kan dus wel, maar je moet een concessie doen qua behaaglijkheid. Ik zou de boel eruit hakken en opnieuw laten leggen door een gespecialiseerd bedrijf. De kosten vallen vaak reuze mee.

Succes met je keuze.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
goed antwoord +1
wat niet kan! maar lijkt mij niet verstandig vloer wordt dikker dus minder rendament en zal ook veel langer duren voor dat die warm wordt