hoe naai ik een recht zoompje in de broek?

mijn broek moet worden ingekort,nu heb ik dat al eens eerder gedaan maar de zag er niet uit.
De zoom was niet netjes recht maar met bochels.
Hoe los ik dit op.
Ik spelt eerst de zoom er in dan naai ik hem er met de naaimachine de zoom in.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.3K

Antwoorden (6)

Als je weet hoeveel er ingekort moet worden dan kun je rondom de pijp met de centimeter afspelden.

Stel dat de pijpen 2 cm ingekort moeten worden,dan meet je vanaf de onderkant 2 cm naar boven en je steekt er een kopspeld door,dit doe je dan rondom de hele pijp aan de binnenkant.
Hierna neem je de goede kant van de stop en sla je het stuk tot aan de kopspelden om en speld het geheel weer rondom vast en heb je een rechte zoom om te naaien.

Toegevoegd na 39 seconden:
Stop moet stof zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1. Geef aan de verkeerde kant van de broekspijp boven de gestikte zoom de helft van aantal cm dat de broek korter moet worden aan (in ons voorbeeld is dit 2 cm). Vouw de broekspijp bij deze aangegeven lijn dubbel, de goede kant van de broekspijp zit binnen, vastspelden. Controleer of de zoomranden netjes op elkaar liggen.

2. Neem de ritsvoet en bevestig deze aan de rechterkant van de naaivoethouder, zet de naaldpositie op links.

TIP: gebruik een speciale naaimachinenaald voor spijkerstof.

3. Schuif de broekspijp over de vrije arm van de naaimachine. Naai direct naast de zoom van de broekspijp.Aan het begin en einde van het stiksel een keer heen en terug naaien. Vouw nu het gevouwen deel naar de binnenkant van de broekspijp. Eventueel de plooi bij de zijnaden met de hand vastzetten. Omdat de gestikte naad net boven de eigenlijke zoom zit, is hij aan de goede kant haast onzichtbaar.

TIP: als de spijkerbroek veel te lang is en een groot aantal cm omgevouwen moet worden, knipt u de vouw tot 1,5 à 2 cm naast het zoomstiksel af. De rand zigzaggen en erop letten dat zoomrand aan de goede kant ligt.Werk de geknipte rand met een genaaide zigzagsteek of een overlocksteek af.

Als u een wijde broekspijp korter wilt maken, raden wij aan de zijnaden een stukje los te tornen. Kort de zoom dan zoals hier beschreven staat in en stik de zijnaden weer dicht en pas de wijdte eventueel een beetje aan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat je het beste kunt doen is eerst netjes opvouwen en strijken. Dan de spelden erin, maar haaks op de naairichting, met de punt naar de zoomrand toe. Veel spelden erin doen, om de cm kan geen kwaad. Dan ga je voorzichtig naaien. Je haalt de spelden er niet uit! Als je rustig naait, kun je over de spelden heen naaien, als de naald op een speld stuit, glijdt hij eraf. Niet te snel, anders heb je wel groot kans dat de naald breekt, en zet de steeklengte niet te klein, 3mm is prima.
Doordat je de spelden erin laat zitten, hebben de bovenkant en de onderkant van de stof niet de kans te gaan glijden ten opzichte van elkaar, en dus wordt je zoom mooi recht zonder bobbels.
Als je een vrije arm op je machine hebt, gaat het het gemakkelijkst, want dan kun je de pijp er omheen leggen. Als je dat niet hebt, moet je extra goed opletten dat je de pijp niet dichtnaait.

Toegevoegd na 2 minuten:
Nog een extra tip voor een mooie rechte naad: een stukje gekleurd plakband op je machine plakken, bijvoorbeeld 2 cm vanaf de positie van de naald. Als je de zoomrand daar netjes langs laat lopen, zit je stiksel mooi op 2 cm.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op onderstaande site staat een goede beschrijving; belangrijk is wel dat je de zoom recht houdt. Ook helpt het als je de spelden in de nieuwe zoom vanaf de onderkant broek naar de bovenkant zoom speldt. Je kunt deze dan laten zitten terwijl je met de naaimachine stikt. Dus dwars op de zoom.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij diverse hobby en naai winkels kan je strijkband kopen. Dan strijk je je zoom vast.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hele ouderwetse manier afmeten met centimeter zoals jij dat wil hebben met krijtje streepjes zetten omvouwen spelden en met een hele fijne draad rijgen en hierna spelden verwijderen.
Na het stikken de draad eruit trekken en klaar is kees.
Succes.

Toegevoegd na 1 minuut:
De rijgdraad eruit trekken natuurlijk.