welke cv ketel hebben we nodig?

We hebben een heel koud huis,erg koud.
Ons huis word verwarmt door één gas kachel in de woon kamer. In de andere vertrekken hebben we geen kachels.
we hebben en open keuken en vier slaapkamers.
We wonen in een hoek huis.
Nu zit ik er over te denken om toch maar een cv aan te schaven.Maar wat voor ketel ben ik nodig?
In de keuken hebben we een boiler,en voor de badkamer een geiser,en dat mag wat mij betreft wel zo blijven.
Nu is mijn vraag wat voor soort ketel ben ik nodig.
wel graag een energie zuinige,en ik wou hem dan graag huren.
Wie kan me er wat over uitleggen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Er zijn 2 soorten ketels:
1) solo ketel is alleen voor de verwarming.
2) combi ketel naast verwarming levert deze ook warm water.

De meest zuinige ketels zijn HR ketels.
Zie oa bijgevoegde bron.

Maar naast de ketel heb je ook de juiste radiatoren nodig de hele installatie moet aangelegd worden, niet alleen de ketel maar ook alle aanvoer en retourleidingen naar de radiatoren etc.

Ik weet niet of je dat zelf doet, anders zou je een paar offertes kunnen aanvragen en die kunnen je dan ook advies geven over de ketelkeuze.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ ik snap de min niet
Via de NEFIT website kun je door het beantwoorden van een paar simpele vragen een indruk krijgen wat voor jou de beste ketel is.

Reken wel op 5000-7000 euro voor het aanleggen van een heel cv systeem (ketel, leidingen, radiatoren en regelunit), want met alleen een ketel ben je er niet. In een huurhuis moet je dan zeker weten dat je er de komende jaren blijft wonen. In een koophuis is het wel sterk waardevermeerderend. Het huren van een compleet systeem is niet mogelijk, voorzover ik weet. Heb je het geld niet, dan zou je een financiering kunnen overwegen. De rentekosten komen dan natuurlijk nog bovenop de kosten voor de installatie zelf, maar op termijn is dat goedkoper dan huren. Van huren kom je namelijk nooit meer af.
paulus811
12 jaar geleden
Reken voor een ketel vanaf ongeveer 1000,- en voor de installatie van alleen de ketel 500,-
Dat gedeelte is te huren voor ongeveer 25,- per maand met een looptijd van 12 jaar.
Het is dus eigenlijk geen huren maar huurkoop, 12*25=300 per jaar, 3600,- in 12 jaar, dat is inclusief onderhoud, wat in 12 jaar ongeveer 1000,- zal kosten.
Dus 12 jaar huren kost 3600,- zelf financieren 2500,- (ff snel gerekend, ik kan nu niet overal rekening mee houden)

Maar voor een compleet nieuwe CV installatie komt er meer bij kijken en die rest is niet te huur.
De 5000 tot 7000,- schatting van paulus811 is goed. Als het huis makkelijk is, de leidingen hoeven niet al te mooi weggewerkt worden en je neemt goedkope radiatoren, dan kan er misschien nog iets vanaf.

Een HRC (combiketel) is even duur, soms zelfs goedkoper als dezelfde solo ketel.
Het meteen vervangen van de boiler en de badkamergeiser kost je dus eigenlijk alleen het aanleggen van wat leidingen en dat zal er er waarschijnlijk snel uithalen omdat de Hr-ketel zuiniger is. Dat hangt natuurlijk ook af van de geiser die jullie nu hebben. Een ander voordeel van een combi is dat er maar 1 apparaat onderhoud nodig heeft.

Als geld een probleem is dan zouden jullie ook eerst alleen een Combiketel en alleen radiatoren in de woonkamer kunnen nemen. Ook daar zal de rest van het huis al iets aangenamer door worden.
Zorg er dan voor dat er wel rekening wordt gehouden met uitbreiding naar de andere kamers.