Waarom heet een plankje met vier wielen op de hoeken een 'hondje'???

Deze vraag schoot mij te binnen tijdens een verhuizing. Ik zie namelijk geen enkel verband met een hond(je) en dit handige hulpmiddel.....

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
37.2K
Amadea
11 jaar geleden
Het is mij helemaal niet bekend dat zoiets een 'hondje' genoemd wordt...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mij ook niet
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
DAn is het jullie nu wel bekend!

Het beste antwoord

Misschien is de uitdrukking "Komt men over de hond, dan komt men ook over de staart" er de oorsprong van. Dit 18e eeuwse gezegde betekent namelijk: Wanneer men de grootste moeilijkheid te boven is, dan zijn ook de andere, meer gemakkelijke, te overwinnen.
Het zware werk wordt licht door een hond te gebruiken. Een transporthond, of een kleiner meubelhondje.
Amadea
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Hoewel er weinig met zekerheid te zeggen valt over de benaming zou ik, als regelmatige gebruiker van dergelijke "hondjes", denken aan de overeenkomst van vier zwenkwieltjes met de vier pootjes van een echt hondje. Ook het formaat van de plankjes met een echt hondje is redelijk vergelijkbaar.
Dergelijke verhuishulpmiddelen worden ook in theaters veelvuldig gebruikt bij het opbouwen en verplaatsen van decorstukken.

Toegevoegd na 4 minuten:
Dat "hondjes" best gevaarlijk kunnen zijn blijkt uit bijgaand rechtbankverslag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat mij logisch lijkt waar de benaming vandaan komt is dat heel vroeger gebruik werd gemaakt van de hondenkar.
Dit was een kar met een grote hond ervoor in een tuig. Net als paard en wagen maar dan in het klein
Dit was dus een vervoersmiddel om goederen mee te vervoeren.
En dan lijkt verder de verklaring van de 4 wieltjes etc. wel logisch.
Zie foto
Toegevoegd op 27 oktober 2018 20:50: tekst, afbeelding