Maak de badkamervloer en -wanden bestendig tegen het doorlekken van water (bv betegelen). Aansluiting wand met vloer voorzien van kimband en kitten (niet voegen). Zorg voor en goede ventilatie (mechanische afvoer van vocht en geuren naar buiten en aanvoer van droge lucht middels bv ventilatierooster in de badkamerdeur). Voorkeur toiletafvoer 110 mm. Afvoer wastafel en doucheput 40 mm. Afschot afvoer tussen de 0,5 -1,5 cm op één meter. Zorg voor goede ontluchting van het riool naar buiten om onder drukverschillen in de leidingen te voorkomen. Aard alle metalen objecten (kranen afvoerleidingen radiatoren bewapening vloer ect) om potentiaalverschillen te voorkomen. Houd elektra zoals wandcontactdozen schakelaars uit de buurt van vochtige ruimten (liefst buiten de badkamer). Verlichtingspunten druppeldicht. Vanzelfsprekend dienen waterleidingen en afvoerleidingen zodanig te worden aangebracht en gemonteerd dat ze niet lekken en niet kunnen bevriezen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Voldoende afschot en voldoende afvoercapaciteit van de afvoerleidingen.
(en natuurlijk alles goed lekvrij aansluiten)

Toegevoegd na 3 minuten:
En vergeet niet eventueel een ontspanningsleiding te plaatsen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Belangrijke punten: aparte afvoer voor wc, aparte afvoer douche en gootsteen, naargelang de hoogte van het pand niet in een keer loodrecht naar beneden (max. 5 meter), voor de wc begin je het eerste deel van de afvoer met 90 diameter (daar ontstaat een zuigkracht (vandaar apart van douche en gootsteen)) en vervolgens ga je naar 110 diameter naar beneden. Voor de douche en gootsteen 50 diameter. Voorzie de in het voorafgaande antwoord besproken de ontspanningsleiding of een beluchter. Zorg dat de leidingen altijd en vooral aan de binnenwand van de buis ontdaan zijn van de zaagresten en dergelijke, goed schuren of ontvetten en teveel lijm is nooit erg. Goed bevestigen van de buizen is noodzaak.