Hoe krijgen we de kleur van onze vloer (behandeld met olie primer van Rigostep colorwash) egaler?

Onze vloer ziet er nu uit als een zebra; de nerfkleuren contrasteren enorm met elkaar. Hoe kunnen we dit oplossen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (3)

Met olie versterk je de structuur van het hout, de enige oplossing is de vloer ontvetten, schuren en met dekkende beits of verf lakken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Olie geeft een kleurverdieping welke uiteindelijk minder gaat worden door opkleuren van de vloer onder invloed van zonlicht.
In tegenstelling tot bovenstaand antwoord kan je een geoliede vloer niet schuren en dan lakken en of beitsen.
De olie trekt namelijk diep in het hout waardoor de lak er niet op zal hechten.
Toen ik zelf nog in het parket werkte weigerden wij altijd verzoeken om geoliede vloeren te schuren en te lakken.
Dit omdat we uit ervaring weten dat het zelden goed gaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij ons is het lakken prima gelukt, we hebben er al jaren plezier van, is door een vloerenspecialist uitgevoerd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb je stomweg geluk gehad.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor de goede orde, een geoliede vlier werk je alijd af met onderhouds olie of was.
Deze blijven in de toplaag "hangen"
De impregneerolie, dus zeg maar d eeerste olie behandeling dringt diep in het hout door, soms wel 3 mm.
Om deze reden kan een geoliede vloer in de regel nooit meer gelakt worden.
Een serieus parketbedrijf zal meestal de opdracht weigeren, dan wel zeer diep schuren of zonder garantie uitvoeren.
U zit hier duidelijk met een groot contrast tss licht en donker.

Eerst proberen met Strip Intensiefreiniger, ook van Rigostep, of u de oude laag zoveel mogelijk eraf krijgt.

Lukt dit niet dan kan u daar enkel nog een donkerder laag bovenop aanbrengen om de lichtere delen ook te kleuren en zo het verschil tss licht en donker te milderen.

Schuren helpt niet want dit is in het hout gedrongen.