Hoe maak je een lipverbinding?

Ik wil twee platen van 9 mm dik onder een hoek van 90° aan elkaar verbinden. En dat via een lipverbinding. Dat is dat elke plaat tandjes krijgt zodat die in elkaar vallen. Om ze vervolgens te verlijmen.

Is dit met de hand te doen? Dus met de handzaag of de decoupeerzaag?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ik zou deze verbinding met een bovenfrees maken en deze met de hand haaks op de rand van de plaat toepassen waardoor de tanddiepte op 9 mm diepte goed is af te stellen. Een 9 mm dikke geleiding monteren op de voet van de bovenfrees (fractioneel dunner zodat deze makkelijk tussen de vertandingen glijd). De geleiding tov de frees afstellen opdat er één tand met een gelijke dikte als de frees tussen geleiding en frees blijft staan. Middels twee proefstukken de passing van de afstelling even controleren. De uitsparing voor de eerste tand even met een fijne handzaag uitzagen omdat de geleiding hier niet toepasbaar is.

Dit is met de hand te doen, zolang je maar eerst echt goede waarden maakt en deze uitlijnt. De handzaag is aan te raden voor een betere accuraatheid en het is makkelijker om eventuele afwijkingen te herstellen

Het zal wel te doen zijn met de hand, maar ik zou me er niet aan wagen. Met een hand of decoupeerzaag zoals jij voorsteld zal je denk ik nooit een mooie goed afgesloten verbinding krijgen. normaal gesproken worden zulke verbindingen met een frees en een mal gemaakt, dit zorgt er voor dat je vertanding veel nauwkeuriger en netter wordt.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100