Oude eiken meubels van begin 1900, hoe werden die op kleur gebracht? Alleen met was?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

Antieke en oude meubelen worden vaak afgewerkt met wasbeits.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

De eikenkleur heeft het hout van zich zelf en zal zich in de loop der jaren nog verdiepen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het heel oude eiken werd met was gedaan,maar ik kan mij niets anders herinneren
en dat is al meer dan 60 jaar dat wij in ons bedrijf eiken eerst beitsen en dan lakken.
Je heb amerikaans eiken dat is wat rood, en europees eiken dat is licht,daar pas je de kleur op aan zo als de klant het wil,eiken kan natuurlijk ook in andere kleuren gebeitst worden,wij gaven het ook vaak een kersen kleur.
Tegenwoordig is het bruin gekleurde eiken helemaal uit,wordt nu vaak gebeitst in zwart wit enz.en ook vaak alleen maar was,in allerlei kleuren.

Toegevoegd na 14 uur:
Meubels in de was is altijd beter,makkelijker te repareren,als er beits en lak op zit is het erg gevoelig voor krassen.
met beits haal je er een schuur papiertje overheen en weer beits,dan is het eiken weer als nieuw.
burgos
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Laat ik geen meubel bij jullie restaureren. Eiken meubels dienen in de olie worden gezet.
Vroeger werd eikenhout ook wel "gerookt dmv ammoniak damp"
ook werd ammoniak verdund met water rechtstreeks op eikenhout
gesmeerd om het op kleur te brengen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor het beschermen van het hout werd niet altijd (bijen)was gebruikt maar ook plantaardige oliën die door drongen in het hout en zo het hout beschermde.

Het is ook daarom dat meubels eerst geloogd moeten worden alvorens er een nieuwe kleur laag opgezet kan worden.