hoe kan ik maken dat een watergordijn gemaakt met een plastieken buis en tuinslang het water oppompt uit bv. een vijver (zie uitleg)?

Ik kreeg een goede tip over hoe ik een watergordijn kan knutselen met een tuinslang en plastieken buis. Nu zoek ik nog een goede manier om het water omhoog te pompen uit bv. mn vijver, zodat ik niet met een kraan moet werken en dus geen water verlies.
Hoe pak ik dat het beste aan?

11 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
vang je het water van het watergordijn weer op? en loopt dat dan weer de vijver in? anders verlies je toch flink wat water.
liveisgreat
11 jaar geleden
ja, vandaar dat ik natuurlijk het water uit die vijver wil oppompen (en vanuit het watergordijn loopt het er dan terug in), om geen water te vermorsen.

Het beste antwoord

Dit kan u doen met een vijverpomp die voldoende opvoerhoogte heeft. Voor een € 30 heeft u zo al eentje.
In bijlage 1 ziet u er zo eentje, let wel die gaat tot 2 m en ik weet niet hoe hoog uw watergordijn staat. Ik herinner mij uw vraag en weet dat het om een PVC buis ging waar gaten van 4 mm in zitten. Als die gordijn op 2 m hoogte is geplaatst moet u een pomp hebben met een grotere opvoer.
In bijlage 2 is een pomp die al 3 m aankan, maar die kost wel al € 60 en verbruikt al 63 Watt ipv 20 Watt voor 2 m.
Best eens goed over nadenken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Een dompelpomp is nog goedkoper, maar gebruikt ook meer energie.
Vijverpompen zijn vaak zuiniger, een iets duurdere pomp kan je er binnen een jaar al weer uit hebben.
liveisgreat
11 jaar geleden
@ Jackd : hoezo er binnen een jaar al weer uit hebben? In vergelijking tot wat dan?
@depauwroger : okee, maar hoe maak ik die slang dan vast aan die pomp, zodat het water kan omhoog pompen?
Bedankt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als 1 Watt 24uur per dag aanstaat,dan kost dat per jaar iets meer dan 2 euro.
Een verschil van 10 Watt is dus per jaar ruim 20,- Maar als het watergordijn maar een uurtje per dag aanstaat maakt dat weinig uit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die stijgbuis of de sproeikop zal er wel afgeschroefd kunnen worden, daar dan een verval in- of opdraaien waar een tuinslang op past 3/4".
Zo niet gewoon afzagen en de slang opwarmen om erover te krijgen en evt met een spanband vastmaken.
liveisgreat
11 jaar geleden
Bedankt, handige heren!