Moet ik de stopkraan open laten staan of moet deze altijd dicht gedraaid zijn ivm eventuele lekkages?

In mijn douche heb ik een stopkraan zitten deze moet je bij lekkages afsluiten. Maar als je geen lekkages hebt moet de kraan open of dicht zijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9.2K

Het beste antwoord

Voor alle stopkranen geldt: Helemaal open draaien en dan een slag dicht. Regelmatig de kraan dicht draaien voorkomt vast zitten van de kraan. (1 tot 2 x per jaar)

Toegevoegd na 1 minuut:
Ps. Er zijn ook kogelstopkranen, die zet je open of dicht. Meestal hoef je die maar een kwartslag te draaien om te openen of te sluiten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Gewoon open laten staan. Alleen bij nood gebruiken, dus bij lekkage achter de stopkraan. Bij een lekkage voor je stopkraan de hoofd leiding afsluiten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je wel!
een stopkraan staat gewoonlijk open, uitzondering daarop is een stopkraan voor b.v. een buitenkraan. Deze draai je winters dicht om bevriezing van de buitenkraan te voorkomen.Wel is het verstandig om twee maal per jaar alle stopkranen dicht te draaien en weer te openen.Denk ook aan de hoofdkraan.De bedoeling hiervan is de stopkraan gangbaar te houden.Vaak kom ik in mijn werk tegen dat stopkranen muurvast zitten, en dus vervangen moet worden. Als een stopkraan tijdens dichtdraaien iets gaat lekken , kun je dit vaak oplossen door de wartel wat aan te draaien