Ik wil mijn huis schilderen, het is nu donkergroen, ik wil graag dat het wit gaat worden, kan ik hier overheen schilderen of moet ik alles afkrabben?

Dekt het voldoende is de vraag?
of moet ik eerst grondverf over de groene laag doen? en dan wit?

Toegevoegd na 1 dag:
Ik heb een foto erbij gedaan, het gaat dus ook om de hele voorkant en achterkant van de woning, deze is voorzien van hout

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
8K

Antwoorden (8)

Hier kan je overheen schilderen. Schuren en dan witte grondverf er overheen en dan de lak.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
alleen als de groene onderlaag in perfecte staat is!
anders valt de nieuwe verf er, samen met de oude, na een half jaar vanaf...
Ik zou eerst gronden. Je zou ook twee keer kunnen aflakken maar vaak is die verf duurder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
onterechte -, zonder commentaar zelfs.
Grondlak is goedkoper dan aflak, en hecht vaak beter op een niet al te beste ondergrond.
Verzeker je er wel van dat de bestaande verf er heel goed opzit en niet loslaat/bladdert.
Als de groene verf goed is gehecht op de ondergrond is krabben nie nodig. Goed schuren/opruwen voldoet dan voor een goede hechting van de witte verf, van donkergroen naar wit zal wèl een paar 'stappen' vergen. Gebruik daarvoor een wat goedkoper verfje...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het nadeel van het laten zitten van de groene verf onder de witte verf is dat je temperatuurverschil gaat krijgen in beide lagen. De groene laag zal warmer worden dan de witte. Door die verschillen kan de verf gaan barsten en onthechten. Met name op die geveldelen die 's zomers vol in de zon staan kunnen hier problemen mee krijgen
Let hier dus mee op!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waardoor zou de groene verf (die onder de witte zit!) warmer moeten worden? ze krijgt geen direct zonlicht meer te verduren. Wat dat betreft een heel fout antwoord dus.
Wel is het zo dat verschillende verfsoorten een verschillende uitzettingscoefficient kunnen hebben, met genoemd gevolg.
Kaal maken is wat dat betreft beter, vooral als dat makkelijk gaat (dan hecht de groene laag sowieso slecht en moet er dus af)
Ik zou het durven riskeren om met dezelfde kwaliteit verf erover te schilderen.
In het beste geval heeft maar één laag nodig en heeft u veel werk en geld uit gespaard.
Is het niet aan te zien kan nog een 2e laag aanbrengen.
Is het een paar jaar vroeger niet mooi meer kan u nog steeds een extra laagje aanbrengen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Slecht schilderwerk overschilderen is een dubieuze manier van tijd en geld besparen: als je een paar jaar eerder weer aan de slag moet had je het beter de eerste keer goed kunnen doen.
Dat werkt alleen als je je huis te koop wilt zetten....
(Dan is de narigheid voor de koper.)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hier is geen sprake van slecht schilderwerk maar van verkeerde kleur keuze. Ik vind uw reactie totaal ongepast.
Ik begrijp de 3x -1 niet want de kans is groot dat het met 1 laag verf eroverheen zal lukken. Mijn manier van werken heeft enkel als bedoeling nutteloze kosten te sparen. En daar gaat het altijd over. De groene kleur, met goede verf kan perfect als grondlaag dienen en overschilderd worden. Natuurlijk moeten de klassieke voorbereidingen getroffen worden zoals ontvetten en licht opschuren.
Ik zou gaan krabben. Groen is een rotkleur om echt dekkend te krijgen. En na al die lagen grondverf ben je net zo lang bezig als wanneer je ge woon de oude troep er af haalt. En zo zie je ook direct wat de staat is van het hout eronder. Eventueel plamuren en zeker schuren. Gronden enz.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou het hele zaakje er afhalen en de achterkant wit schilderen/beitsen en dan weer terug plaatsen. Zelfde voor de andere kant. Is hoogstwaarschijnlijk sneller en meer milieuvriendelijk dan krabben en/afbijtmiddel. Voordeel is dat beide kanten van het beschot dan beschermd zijn. Met een beetje geluk zit het hele zaakje op 3 rachels vast en kan je het in grote delen er afhalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eerst schoonmaken / ontvetten met ammoniak in water (1 op 20).
Dan schuren (korrel P150 /180).
Dan gronden en licht schuren, wellicht nogmaals gronden als het groen door schemert.
Weer licht opruwen (P180 / 240).
Afstoffen en dan wit lakken.
Schilder de groeven met een kwast en de vlakken met een roller.

Gebruik hetzelfde verfsysteem als er op zit (waterverdunbaar =acryl of terpentine verdunbaar =alkyd).

Als je met waterverdunbare verf werkt blijf dan fluks doorschilderen zodat je nat-in-nat aansluit. Het voorkomt aansluitproblemen. Zet deze verf ook wat dikker op voor een gladder resultaat.