Wij hebben onlangs antieke boeren plavuizen gelegd. Zij zijn zeer poreus en het glazuur is deels los.Welke bescherming of coating is aan te raden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Oxaanolie werkt goed maar is vrij prijzig, een goedkopere oplossing is lijnzaadolie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
oxaanolie wordt het meeste geopperd, dus gaan we voor deze oplossing.

Andere antwoorden (3)

Met HG Impregnator:

http://nl.hg.eu/userfiles/product/info/NL/P026.pdf
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zorgt dit middel ook voor een gladde oppervlakte? (ivm met schoonmaak)
Dat is niet best, als het glazuur loslaat.
Je kan er natuurlijk een coating of beschermlaag over doen, het nadeel is alleen dat zo'n laag op den duur vuil wordt. Dan moet die er weer af, met nogal agressief spul, wat weer een aanslag is op plekken waar het glazuur weg is. En het is een klus als het oppervlak groot is.
Maar andere mogelijkheden zijn er bij mijn weten niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gebruik 40% gekookte lijnolie,en 40% Tungolie + 20% Terpentijn + 25cc siccatief.
Wrijf de vloer in en laat alles 15 minuten intrekken,en daarna alles uit en droogwrijven!
Eventueel alles na een uur nogmaals herhalen,zelfs nog een keer.
Letop gooi gebruikte doeken niet zomaar weg maar dompel ze onder in water,dit om spontane broei ontbranding te voorkomen!
Hierna voor regelmatig reinigen,bruine vloeibarezeep gebruiken,dit bevat ook wat lijnolie waardoor er regelmatig een heel dun laagje olie achter blijft!
Succes