Wat voor keukenblad kan ik het beste aanschaffen?

Ik wil een houten aanrecht kopen, maar ik heb begrepen dat je hier geen hete pannen op kunt zetten, klopt dit? Het lijkt mij dat een aanrecht heel wat zou moeten kunnen hebben?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (4)

Hout kan wel, maar dan moet je wel een stalen plaat hebben om je pannen erop te kunnen zetten (dus bijv. naast het fornuis). Het is thans niet meer zo modiues gevonden maar RVS blijft m.i. de beste optie: duurzaam, hygienisc en panvriendelijk. Alle professionele keukens hebben RVS-aanrechten. Je zou ook nog kunnen denken aan Leisteen en Marmer, afhankelijk van je budget. Als je een handige kennis hebt, kan je ook denken aan een betongegoten aanrecht.

Hier zijn nog meer ideeën en tips:

http://www.moviq.nl/nl/Interieur/Keuken/Keuken-inrichting/Het-aanrechtblad/182#.UNClx-T8JBw
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook een RVS aanrechtblad gaat vervormen als er een hete pan op wordt gezet, op een gegeven moment gaat het zelfs bol of hol staan daardoor.
Eigenlijk kan je op geen enkel soort aanrechtblad een (echt) hete pan neerzetten. Gewoon een houten - als je dat mooi vindt- snijplank gebruiken als pannenonderzetter, dat doe ik ook. Ik heb een roestvaststalen blad en dat is ook niet blij met een hete pan. Maar met mijn fijne houten plankje is er geen enkel probleem. Ik snijd er ook even snel een boterham op of wat dan ook. Twee keer pret. Als je een houten aanrecht mooi vindt, gewoon doen, maar wel even de vrienden en huisgenoten instrueren.... Ach, op den duur ziet het er toch doorleefd uit en dat is eigenlijk het mooist.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb al enkele jaren een zwart granieten aanrecht waar ik alles op neer kan zetten en ook morsen met welke vloeistof ook ( behalve zoutzuur e. D. Maar dat gebruik je niet vaak bij het koken) is geen probleem.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Welk keukenblad je het best kunt aanschaffen is wat niemand kan zeggen. Ieder aanrechtblad heeft zo zijn voor en nadelen. Een houten blad is inderdaad gevoelig om er een pan op te zetten die net van de kookplaat komt. Je kunt jezelf er op trainen, om altijd een pannenonderzetter in de buurt te hebben. Dit deed ik ook altijd en ging altijd goed, totdat mijn moeder mij in de keuken hielp en de hete pan zo op het blad deponeerde, met grote bruine vlek als gevolg.
Nu heb ik sinds kort, een werkblad van composiet ( zie onderstaande bron). Dit materiaal is sterk, maar het nadeel -ten opzichte van een houten blad- vind ik, dat wanneer je het afgenomen hebt met een vaatdoek , nog even met een droge doek moet napoetsen. Maar ja, dat zal ook wel weer wennen.