wie heeft voor mij een gouden opruimtip? Ik heb angst om weg te gooien en blijf in de troep zitten.

ik heb het meeste last van: 'misschien heb ik later spijt dat ik het heb weggegooid en krijg ik het nooit meer terug'
en : 'het kan voor iemand van waarde zijn', dan wil ik het niet zomaar wegdoen'.
Hoe los ik dit op?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij elke nieuwe aankoop afstand doen van iets ouds.

Het beste antwoord

Door een stomme fout van mij en veel te weinig kennis van een computer, 'gooide' ik perongeluk een paar honderd fotos weg, eerst naar de prullebak en die toen geleegd.
Ik vond het vreselijk!!
Oer stom, het waren zulke mooie foto's !!
Nu twee jaar later, herinner ik me geen enkele foto meer!
Ik mis nu niets meer.
Zo zal het met jouw ook gaan, breng alles naar een kringloop winkel, anderen zullen er erg blij mee zijn en over twee jaar weet je waarschijnlijk niet eens meer wat je daar hebt gebracht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Doe alles waar je over twijfelt in een doos. Bewaar de doos nog een jaar. Als je na dat jaar nog steeds niets uit de doos nodig hebt gehad, doe je hem in zijn geheel weg.
bamibal
11 jaar geleden
Ritsuka
11 jaar geleden
Goeie tip
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3 zielen 1 gedachten..
Nagaan hoelang het al in de kast ligt zonder dat je ernaar gekeken hebt.
Langer dan n jaar? dan kun je het rustig wegdoen.
Als er dingen zijn waarvan je denkt anderen er blij mee te kunnen maken, breng het naar de kringloopwinkel, of mail je familie/vrienden of zij het willen hebben.
Weet je niet meer hoelang geleden je iets nog gebruikt hebt, of nodig gehad, zet in een doos op zolder, kom je het volgend jaar op deze tijd weer tegen, weg ermee.

Toegevoegd na 1 uur:
Om even wat genuanceerder te zijn, na de reactie met trouwfoto's:
Stel dat je overlijdt
Wil je je erfgenamen met jouw troep opzadelen?
ofwel dat oude shirt, wat zo lekker zat, maar dat nu niet meer past, of hopeloos uit de mode.
of die spuuglelijk vaas van tante Mientje, die zelf niet eens meer wet dat ze die vaas ooit gegeven heeft.
Kan allemaal rustig weg
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
jullie waren me te snel af..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vind dat zo zwart-op-wit advies. Ik kijk bijna nooit meer naar mijn trouwfoto;s bijvoorbeeld, maar doe ze ECHT niet weg, om maar één heel simpel voorbeeld te noemen.....
Er zijn meer criteria dan alleen dat.
(Voor kleding geldt het absoluut wel).
Sommige dingen zou je als je het echt nodig hebt later weer opnieuw kunnen kopen. En dingen waarover je twijfelt, gewoon die spullen bij elkaar bewaren en na een half jaar weer bekijken of je het gebruikt heb en dan gewoon weg gooien. Alles is vervangbaar.. althans.. het meeste.. foto's niet natuurlijk, maar je snapt vast wel wat ik bedoel.

Succes!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je NU al signaleert dat je moeite hebt om dingen weg te doen, loop je inderdaad een risico dat je op een bepaald punt door de bomen het bos niet meer ziet, en het uit de hand loopt.

Je kunt jezelf een paar dingen voorhouden :
- Als je ALLES bewaart wat je ooit nog eens zou kunnen gebruiken, is de kans nihil dat je het vindt als je het nodig hebt
- Als je spijt krijgt dat je iets hebt weggegooid, bedenkt dan maar dat je het anders toch niet weer teruggevonden zou hebben
- Alles wat geen mooi, bijzonder plaatsje heeft, is geen mooie herinnering maar overbodige ballast.

Dat klinkt natuurlijk veel makkelijker dan het is.

Structureel de bezem er door dus ; kast voor kast, kamer voor kamer.

Hou daarbij altijd drie bakken bij de hand :
- Dit kan echt weg
- Dit kan naar de kringloopwinkel/rommelmarkt/etc. (dat kunnen aardig wat dozen zijn!)
- Dit heb ik regelmatig nodig / vind ik mooi / hoort in mijn huis. Bewaren dus. Hou daarbij als richtlijn aan : heb ik het het afgelopen jaar gebruikt / gedragen ? Is het mooi om naar te kijken en past het ergens in huis ?

Spullen die je mooi vind maar toch niet goed in je huis passen, meer herinneringen dan mooie objecten zijn, of waar je nog zoveel aan uit moet zoeken dat je er vermoedelijk NOOIT aan toekomst en de stapel alleen maar groter wordt, kun je het beste toch wegdoen, eventueel na het maken van een foto. Die is vaak net zo mooi als het knutselwerk / de oude feestjurk zelf.

Je mag best veel spullen hebben, mits je daarvoor ook bereid bent de bergruimte (kasten, dozen) aan te schaffen en er nog tussendoor / omheen op kunt ruimen. Maar als je ergens echt langere tijd niet naar hebt omgekeken, is ' wegdoen' of weggeven als je moeite hebt met weggooien, vaak toch de beste oplossing. Sommige dingen kunnen zelfs nog geld opleveren door ze op Internet te zetten.

Iets dat ongebruikt opgeslagen is in een oude doos op een rommelige zolder, is geen waardevolle herinnering, maar overbodige ballast. Opruimen in je huis is opruimen in je hoofd.

Maak er echt een project / een sport van, en vraag absoluut om hulp, desnoods om professionele hulp als je echt een probleem vermoed. Maar een zus of vriendin of goede kennis is ook prima ; iemand die wel een beetje hard voor je durft te zijn, en van aanpoten weet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zelf sorteer ik altijd in drie 'stapels: 1. De dingen die echt weg kunnen.
2. De twijfelgevallen (en die stop ik in dozen op zolder en
schrijf daar de datum op. Als ik ze na ongeveer een jaar niet gebruikt of nodig had, kunnen die ook weg).
3. De dingen die ik wel wil bewaren. Als je om de zoveel tijd je spullen op deze manier bekijkt, gaat het steeds makkelijker, en blijf je de troep de baas.
stel jezelf de vraag: heb ik het afgelopen jaar nodig gehad, of heb ik het gemist? zo niet dan kan je het apart zetten.

als je meerdere spulletjes hebt dan kan je het verkopen via marktplaats, schenken aan een school of vereniging die er wellicht nog wat mee kan (verkoop op bv koninginnedag en de opbrengst naar een goed doel) of de kringloop waar het ook echt wel een goed plekje zal krijgen.

als het met een goed gevoel wegdoet is de kans dat je spijt krijgt wellicht ook minder groot (okay ik had het na jaren nog kunnen gebruiken misschien, maar het is naar een goed doel gegaan dus ik kan me er echt wel overheen zetten)

kom je er zelf niet uit dan kan het helpen om samen met een vriend(in) fam, of kennis op te ruimen.
wie weet kan je hun nog ergens plezier mee doen zelf zodat de drempel om dingen weg te doen wat makkerlijk te nemen is voor je.

dingen die je bewaard kan je het beste in dozen doen en erop schrijven wat erin zit. (zo veel mogelijk gesorteerd uiteraard)
heb je dan wat nodig is het makkelijker te vinden, en als achteraf blijkt dat je het na een tijd niet nodig had (en het dus weg kan) hoef je niet de hele boel opnieuw uit te zoeken stuk voor stuk en hier bij stil te staan (kan ik er nog wat mee? NEE want anders had je het al wel in gebruik genomen)

mocht het echt de kant op gaan van een verzamelwoede en extreme vormen aannemen is het verstandig om uit te (laten) zoeken waar het op gestoeld is, want echt angst om iets weg te gooien komt nooit zomaar uit het niets.

je zal zien dat eenmaal opgeruimt je hoofd ook een stuk rustiger zal zijn :)

succes!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beste Thea,
Ik herken dit probleem heb er zelf erg veel last van! De tips die je hebt gekregen zijn goed en dat zal ook heus helpen, maar dat is nu juist zo lastig. Misschien moet je je afvragen wat je nu precies wilt vasthouden. Een herinnering een gevoel, waar ben je bang voor. Misschien helpt het jou, net als mij, als je de achterliggende gedachte kent. Als ik me lekker voel heb ik vaak wel ineens de behoefte om een hoop weg te gooien. Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb dat wel met allerhande papieren, briefjes van vroeger, wenskaarten,... Omdat het er zoveel waren heb ik ze allemaal ingescand en op de computer gearchiveerd. Als ik het ooit nog eens boven wil halen, om welke reden ook, weet ik waar ik ze moet zoeken.

Met voorwerpen is dat wat moeilijk. En zeker als het grote voorwerpen zijn.

Misschien eens de vraag stellen waarom je ze weg wilt. Als het om plaatsgebrek is, en het is niet haalbaar om deze elders te stockeren, al dan niet tegen betaling, dan lijkt me de enige oplossing deze te verkopen. Verkopen bij een kringloopwinkel, zoekertjessites...

Als het werkelijk zo een troep is dat je niets meer terugvindt, dan is het misschien best om die voorwerpen bij het opruimen niet meteen weg te gooien, maar ordelijk opruimen, zoals bv aparte dozen (of bv hoekje van de kelder/zolder/opberghok) te voorzien. Zo vindt je ze later sneller terug om ze dan pas weg te gooien/geven en zal je niet meer het gevoel hebben dat er opgeruimd dient te worden omdat je zo een overzicht houdt over wat je hebt. Je kan daar dan altijd op een ander moment rustig over nadenken of je bepaalde voorwerpen al dan niet weg zal doen.

Verder is het ook soms keuzes maken. Als je iets niet terugvindt op het moment dat je het nodig hebt, kan je het evengoed beschouwen alsof je het niet of nooit hebt gehad...