Waarom knalde de aardlekschakelaar er uit bij aansluiten aarddraad?

Ik was een plafondlamp aan het aansluiten, zodra ik de aardedraad (als eerste) aansloot klapte de aardlekschakelaar er uit. Ik kon er niet echt iets over vinden toen ik op google zocht, maar ik redeneerde dat wellicht eerst de blauwe en bruine (schakel en fase? ik vergeet de juiste benamingen altijd..) moest aansluiten.

Toen ik vervolgens de aardedraad weer aansloot ging alles goed...

Wat is hier aan de hand?
Klopte mijn redenering van aarderdraad als laatste aansluiten?

Toegevoegd na 34 minuten:
Wellicht praktisch om er bij te vermelden; het gaat in dit geval om spotjes onder een metalen behuizing. In de behuizing zit een schroefje voor de aardedraad..

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.8K

Antwoorden (4)

Bij een lamp heb je normaliter slechts 2 aansluitpunten en goor je de aarddraad neit aan te sluiten, maar te isoleren.
Anders veroorzaak je sluiting met voornoemd gevolg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het mag normaal geen probleem zijn om de aardedraad als eerste aan te sluiten.
Ik vermoed dat jijzelf statisch was geladen en daarmee de aardlekschakelaar hebt geschakeld.

Zie ook:
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beide vorige antwoorden kloppen niet.
Een lichtpunt met metalen behuizing MOET aan de aarde aangesloten worden.
Statische elektriciteit zal uw verliesstroom er niet uitgooien.

Het enige wat ik kan vermoeden is dat de aardingsdraad wel even de nulleider of fase geraakt heeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe kan er iets uitgaan als jij niet onder stroom staat te werken?
Dus had je de stop/automaat uitstaan of...!!!

Een aardlekschakelaar gaat alleen uit als er stroom weglekt vanuit de fase.
Een aardlekschakelaar vergelijkt namelijk wat er door de bruine draad het huis ingaat en wat er door de blauwe het huis uitgaat. Als dat niet gelijk is gaat ie uit.

De aarde (geel/groene) heeft hier op zich niks mee te maken. Behalve dan dat er via de aarde stroom weg kan.
Dus prima om de aarde eerst aan te sluiten, dat maakt het er alleen maar veiliger op.

blauw=nul
bruin=fase
zwart= schakel (geschakelde fase)