waterleiding in werkvloer of in het zand?

Mijn zwager gaat bouwen en wil uit kostenbesparing een constructievloer en afwerkvloer in 1 keer realiseren zodat ook tevens de zogenaamde beton look als afwerking gerealiseerd wordt.
De loodgieter zegt meteen dat dit niet kan omdat de waterleiding en vloerverwarming meteen daar in gelegd dienen te worden.

Mijn vraag is dus, kan dit echt niet of is het wel mogelijk, maar wijken we af van wat normaliter wordt gedaan?

Ik ben namelijk van mening dat wanneer dit goed wordt uitgevoerd hier een serieuze kostenbesparing mee gemoeid is.

Opbouw zoals ik het wilde doen is zandbed, folie, 10 cm tempex en vervolgens op tegels wapeningsnetten met vloerverwarming op gemaakt en dan met minimaal 4 cm dekking de vloer storten en afvlinderen.

Kan de waterleiding dan samen in die zelfde betonvloer liggen, of moet/kan deze ook onder het tempex in het zand liggen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
12.4K

Antwoorden (2)

Beste Mariboto,

Heb je rekening gehouden met de volgende zaken?
- vloerverwarming opnemen in de constructievloer is mogelijk. Houd er wel rekening mee dat het verwarmen van de vloer langer duurt omdat deze dikker is ten opzichte van de traditionele vloerverwarming. Je moet namelijk ook de constructie mee opwarmen. Je vloerverwarming zal hierdoor nog trager reageren dan een traditionele vloerverwarming welke is weggewerkt in de cementdekvloer.
- Tegels als afstandhouders is vanwege de open structuur van deze tegels niet goed voor de kwaliteit van je beton.
- Te veel dekking bovenop je bovenste wapeningsnet en vloerverwarming zal er voor zorgen dat de kans op scheuren groter word.
- Hoe is de aansluiting van de gevlinderde betonvloer tegen de bestaande vloer? Kun je tot de rand vlinderen?
- let op de combinatie van waterleiding en vloerverwarming. Deze is niet gelukkig in verband met het opwarmen van je waterleiding in de vloer. Gevaar van legionella.
- Je waterleiding en eventuele afvoer, zijn niet te bereiken zonder je gevlinderde vloer te slopen.

Mijn advies: op de manier zoals je het voorstelt om te doen, niet doen.

Met vriendelijke groet,

Robert
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat kan prima, wij hebben dat ook zo gedaan in 1992 in onze oude woning, nog geen enkele scheur te bekennen en de vloerverwarming werkt goed en zeker niet traag.
De vloer is 7 cm. dik en de vloerverwarmingsbuizen zijn op het betongaas geknoopt en zitten 1 cm. onder het oppervlak, de warmte gaat (eerst) naar boven en voelen binnen een half uur de vloer al warm worden.
Als de verwarming lang aan heeft gestaan zal de vloer langzamer afkoelen door de dikte van de vloer.
We hebben we vloerspecie aangemaakt met een vloerpomp en ook wapeningsvezels toegevoegd.
Bij overgangen naar verschillende ruimtes hebben we dilatatievoegen gemaakt om krimp / uitzetting op te vangen.
De waterleidingen zijn mantelbuizen en bestaan uit een stuk (dus geen koppelingen) en liggen in het tempex, even een 2 sleufjes (warm en koud gescheiden) snijden, waterleidingen erdoor en weer dichtpurren.

Succes.