hoe zwaar moeten balken zijn als een dak 5 meter lang is en 1 meter afloopt ????

Hallo ik wil een dak maken van 7.5 meter breed en 5 meter lang met een helling van 20 %, dus op de breedte van 5 meter loopt het dak 1 meter af. nu wil ik weten welke maat balk ik moet gebruiken om door buiging bij sneeuwval te voorkomen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Ik adviseer u een bouwkundige berekening en tekening te laten maken door een bouwkundig tekenbureau. Immers niet alleen de sneeuwlast is van belang, ook de fundering en dragende muren dienen voldoende draagkrachtig te zijn. Een deskundige beschouwing is hier geboden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In aanvulling op het vorige antwoord
Er is ook vast iemand te vinden die alleen de berekening voor je kan doen.
Maar maak op zijn minst een schematische tekening waaruit is af te leiden hoe de krachten van het dak naar de grond gaan. Rust een kant van het dak op een ander bouwwerk, en is dat stevig genoeg?

En heb je een bouwvergunning nodig, dan moet je zo'n berekening toch ook overleggen?
Overigens, als je weet hoe de formule is, is het geen ingewikkelde berekening.
Maar je moet wel zeker weten wat je doet, ook voor zijdelingse krachten en stabiliteit, Hoe stevig moeten bijvoorbeeld schoren zijn? Dat weet zo'n bouwkundig constructeur.
Vandaar ook die schematische tekening.