Hoe kun je het beste een hangstoel bevestigen aan het plafond?

Ik zou graag een hangstoel op mijn balkon. Ik moet dan een haak bevestigen in het plafond, maar ik weet niet wat voor 1 en op welke manier dit het beste/stevigste kan gebeuren.

Ik woon op de bovenste etage. Hoe ver ik in het plafond kan boren(en of het uberhaupt mag van de vve) voordat ik door het dak heen boor weet ik niet, dat moet ik nog even navragen.

Maar wat voor soort haak zou ik het beste kunnen gebruiken? Ik wil een hangstoel plaatsen die max. 110kg kan hebben.

Toegevoegd na 4 uur:
Nog even ter aanvulling;

Ik heb echt twee linkerhanden. De simpelste taken kan ik nog verkloten.

Zouden jullie zo aardig willen zijn om te vertellen hoe ik exact te werk moet gaan?

Ik zal dus een keilbout gaan kopen met oog of een schommelhaak. Vervolgens moet ik dus een gat boren met een betonboor. Diepte zal, liggend aan de lengte van de bout, rond de 120mm moeten zijn? Of maakt de diepte niet uit, zolang de bout er maar in past? Als het gat dieper is dan de bout lang is, maakt dat uit?

Vervolgens de bout erin slaan met een hamer neem ik aan? En dan de haak erin draaien?

Sorry als het hilarisch overkomt.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
33.2K

Het beste antwoord

Ook vrij eenvoudig is een spuitanker van Fischer, FIS V150C 150 gram, twee draadeinden erin van M10. Dan kan je daarna alle kanten nog op, wellicht een hijsoog M10?
Met een spuitanker lijm je op basis van een twee componenten lijm een draadeind in een muur, vloer of plafond. Even de gebruiksaanwijzing lezen, maar moeilijk is het echt niet. Ik zelf zou wel kiezen voor RVS materiaal om lelijke roestvlekken te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Maak je niet druk over de dikte (waarschijnlijk 25-30 cm), wel over leidingen die er kunnen liggen. Gebruik een leidingzoeker. Wel kun je op betonijzer stuiten tijdens het zoeken en boren. Gebruik keilbouten om het vast in de zetten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+ één m6 (maatje meer) kan ruim 400kg hebben in goed beton. Met een gewone leidingszoeker is het wel de vraag of je op 6 cm diepte nog wat kan meten.
Een goeie ziet het verschil tussen ijzer en draden waar stroom op staat.
Een schommelhaak is hiervoor het meest geschikt. De vorm zorgt ervoor dat de stoel nooit van de haak kan schieten. Deze zijn te koop met een houtdraad en met metrisch draad. Ik zou hem met metrisch draad kopen en met een messing plug met binnendraad in het beton vast zetten

Toegevoegd na 3 minuten:
Plaatjes werken weer eens niet.
Plug: http://i59.tinypic.com/2ptbd6o.jpg
Haak:http://i61.tinypic.com/2djs8kk.jpg

Plug en haak zijn M12
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/80041049/
Is ook een optie.

Met 4 gewone goeie 6 mm pluggen en 40 mm schroeven hang je daar bizarre gewichten aan als het moet en de boordiepte is klein: slechts 4 cm.
Per plug in goed beton mag je rekenen (inclusief marge) met 50 kg.
In de praktijk zou 1 plug (met minder veiligheidsmarge) al genoeg zijn.
https://www.destil.nl/producten/bevestigingsmaterialen/pluggen/pluggen/450337146
Ideaal neem je 8mm pluggen met bijpassende schroeven, dan kan je al met 80kg per plug rekenen.

In de 1e 4 cm hoort geen leiding te liggen, die liggen dieper. (dit is geen garantie aangezien je niks over je plafond verteld ga ik uit van standaard beton)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
deze heb ik in de muur, met hangmat eraan. een in de muur van het huis, een in de muur van de garage haaks hierop. Met 4 pluggen en schroeven vastgezet, en houdt inderdaad zeker 90 kg.
voor plafond weet ik niet
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een hangmat is een lastig ding om te bepalen hoe hard ie aan de bevestiging trekt.
Hangt o.a. af van de hoek waarin ie hangt.
Hangt ie heel strak, dan trekt ie harder aan de haken dan als ie slap hangt, dan hangt ie er iets meer aan. Met een beetje standaard opstelling kan je ongeveer stellen dat met 90kg in de hangmat er met maar iets minder dan 90 kg aan de haak getrokken wordt. Voor de getallen: 100kg wordt 86kg trekkracht.
http://www.klusidee.nl/Forum/welke-buis-voor-ophangconstructie-hangmat-t45449.html Als je hard in de hangmat ploft is die kracht trouwens een stuk hoger. Lang verhaal om te zeggen dat het goed vergelijkbaar is hangen aan het plafond.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Leidingen lopen vanaf de centraaldozen in het plafond naar je meterkast en vanaf de centraaldozen naar je schakelaars en stopcontacten. Meestal via de kortste weg, als er in die hoek verder niks zit zou ik rustig gaan boren. 120 mm (12cm) zoals in je vraag is trouwens zeer diep en niet verstandig, ook niet nodig.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Oja: Je hebt om in hard beton te komen een boorhamer nodig.
Heb je die niet en kan je die niet lenen, dan kan je voor ietsjes meer dan de huurprijs een klusjesman die paar gaatjes laten boren.
Kom er eerst eens achter wat voor soort vloer het is. (navragen misschien?)
Het beste is als je een bouwtekening kan bemachtigen.
Want alle hier voorgenoemde bevestigingen gaan,.... maar niet voor elk soort vloer.
Bij een massieve betonvloer is eigenlijk alles geschikt, mits het goed gebeurd.
Maar waarschijnlijk zal de vloer wel holle ruimtes hebben en dan word het een ander verhaal.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik ben het eens met PowerReel. De FischerbFIS spuitankers kunnen de kracht aan, en zijn spanningsvrij, alleen de montage daarvan heeft zijn aandacht nodig. De ouderwetse keilbouten zijn qua trekkracht ingehaald door kleinere maten merkpluggen, en zou ik niet gebruiken. De oplossing met 4 pluggen gaat ook niet werken, omdat het een dynamische belasting is. Er bestaan nylon pluggen met binnendraad zoals Fischer M 12, deze kunnen in vergelijking met eerder genoemde messing uitvoering 2x zoveel belast worden. Afhankelijk van gebruikte beton honderden kilo's. Als je deze gebruikt met een schommelhaak M12, zit je veilig. Succes !•)