Kan ik mij cd collectie op een wand hangen welke is gemaakt van gasbeton blokken?

Ik zit in een nieuwbouw woning. Nu wil ik mijn cd-collectie (1600cd's) ophangen aan Ikea wandschappen. Maar die gas betonblokken vd nieuwbouw zijn best zacht. Kan ik hier zware dingen aan hangen? Dus niet dat de muur dadelijk naar voren komt ofzo.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Geen probleem. Last goed verdelen, goede montageplekken kiezen en wat uitstekend werkt zijn SC Pluggen van Fischer.

Toegevoegd na 32 seconden:
SC moet SX zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het zou kunnen wanneer je het gewicht verdeeld over verschillende ophang punten.
Doe dit wel met speciale gasbeton pluggen.
Deze lijken op een wokkel.
Als ik jou was zou ik zelf kiezen voor een staande oplossing.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een cd met hoes weegt zo'n 100gram, dus je praat over 160 kg. Daar komt natuurlijk nog wat bij voor de schappen enzovoorts.
Dat is geen probleem voor de muur, die kan veel meer hebben.

Ik weet niet precies welke schappen je gaat gebruiken, maar bij sommige wordt de kracht nogal slecht overgebracht op de schroeven, waardoor er veel trekkracht op de schroef ontstaat en daardoor gaan ze sneller los zitten.

Gasbetonpluggen (soms worden ze wokkels genoemd) werken waarschijnlijk goed genoeg.

Eventueel zou je aan een chemisch anker kunnen denken.
Die heb je in meerdere vormen, degene uit de bron werkt makkelijk en is niet duur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De muur komt echt niet naar voren. Gewoon zoals de anderen melden: Gebruik speciale gasbetonpluggen. Je hebt "wokkels" van kunststof en metaal. De metalen kun je krijgen met metrische binnendraad, dus je kunt in de plug zo een bout (geen schroef) draaien. Bovendien zijn de metalen pluggen zgn zelfsnijdend, dus je hoeft geen gat te boren. Ik prefereer deze dus, maar dat is persoonlijk. Bij andere pluggen moet je vaak een gat boren. Eén tip: Als je die andere kiest, zorg er dan voor dat je een nieuwe of zo goed als nieuwe boor gebruikt zodat die scherp is. En dan beleid boren op niet te hoge toeren en zonder kloppen! Want voor een goed resultaat moet de diameter van het gat zo nauwkeurig mogelijk de voorgeschreven afmeting hebben.