Kun je in Nederland ook huizen in slechte tot heel slechte staat kopen om op te knappen?

In België kan je voor heel weinig geld (vanaf 10.000€ al) huizen kopen die in heel slechte staat zijn maar die je dan gemakkelijk zelf kunt opknappen. In Nederland heb ik nog geen huizen als die gezien, ze lijken altijd wel in perfecte staat en niet van particulieren, doorgaans van een maatschappij lijkt me zo. Of heb ik nog niet goed genoeg gekeken? Kan iemand me op weg helpen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben wel nieuwsgierig naar een link met info over opknappers voor 10.000,- in België.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet er nog wel 1tje! In Harlingen.

Het beste antwoord

Jazeker kun je in Nederland op veilingen en dergelijke huizen kopen en projectontwikkelaartje spelen.
Het grote verschil echter is dat er in Nederland ontzettend weinig panden te vinden zijn in een dermate deplorabele staat dat het huis echt niets meer waard is (want daar praat je vaak over), en is de grond hier vele, vele malen duurder. Hooguit in het noorden van Friesland en Groningen vind je nog betaalbare oude panden - al is ook daar 10.000 absoluut geen realistische prijs. En daar is de markt om weer te verkopen ook erg moeilijk, dus zal zich daar vrijwel gene projectontwikkelaar aan wagen ; zelfs niet als hobby, tenzij je er wilt wonen.

'Makkelijk' opknappen valt hier ook nog wel tegen, omdat je nogal eens met vergunningen, meldingen en schoonheidscommissies enzo te maken hebt, waardoor dingen ook nog eens heel lang gaan duren en extra kostbaar worden. En de bouwkundige (duurzaamheid) eisen zijn hoog tegenwoordig. Veruit het goedkoopste is hier dan ook : de grond verwerven, het huidige pand afbreken en een heel nieuw opzetten. En dat zie je dan ook iets meer gebeuren.

De allerallergoedkoopste huizen op de minst populaire (vaak wel mooie !) plekken in zeer slechte staat beginnen hier zo ongeveer vanaf 60, 70.000 euro ; daaronder is het echt vrijwel onmogelijk iets te vinden. Voornamelijk dus vanwege de grondprijs. Voor 10.000 euro heb je vaak niet eens een garagebox.

Zoek je een renovatiepandje dan kun je het beste op zoek gaan in de binnenstad van een grote stad. De verwervingskosten zullen relatief hoog zijn, (in Amsterdam vanaf een eurootje of 130.000) maar de winst bij verkoop is vaak navenant. Maar : het blijft een gok.

De allergoedkoopste woning in Nederland die op dit moment op Funda te vinden is, doet 39.000 euro vraagprijs. Voor Nederlandse begrippen is dat echt een bodemprijs. Lokale makelaars in de buurt waar je zoekt, kunnen je wellicht verder helpen.

Toegevoegd na 6 minuten:
De grondprijs in Nederland varieert ongeveer van 100 euro per vierkante meter (!! - kale bouwgrond) in the middle of nowhere, tot ver, ver over de 3500 euro per vierkante meter (!) in de binnenstad van de grote steden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Je zal in Nederland ook wel huizen kunnen kopen om zelf op te knappen. Maar zelfs als ze in héél slechte staat zijn zal je ze nog niet vinden voor 10.000 €. Doe daar gerust maar een nulletje bij. Overigens vraag ik me af waar je die informatie hebt, dat er in België slechte huizen te koop staan voor 10.000 €. Dat zal dan eerder een bouwvallig krotje zijn, dat helemààl niet gemakkelijk op te knappen is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, maar het wordt steeds lastiger ze te vinden, steeds meer mensen willen dit, dit drijft ook de prijs op.

Ook zal het nooit voor 10.000,- lukken.
De grond zal al veel meer waard zijn en afbreken is goedkoop.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
Toevallig was ik laatst in Arnhem waar in een buurt z.g. klushuizen te koop zijn, ik weet niet wat ze kosten maar ze zijn in zo'n ontzettend slechte staat dat iedere euro die ze kosten er 1 teveel is. (in mijn ogen)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad katoen, dat is ook mijn mening. In onze buurt is zo'n 'klushuis' verkocht voor 90.000 € !!!
De ratten, muizen en ongedierte hebben er 20 jaar vrij spel gehad. Het huis is nu helemaal leeggehaald (deuren, ramen, binnenmuren) enkel de ruwbouw staat er nog. Het is niet meer klussen, het is echt professioneel renoveren met een architect geworden. Om nog maar te zwijgen van hetgeen dat allemaal gaat kosten! @Pipololly: bezint eer ge begint, zegt men in Vlaanderen!
In Nederland kun je wel huizen kopen die in hele slechte staat zijn. Dan wordt een bouwkavel verkocht, waar nog een huis op blijkt te staan. Je zou er dan voor kunnen kiezen om het huis op te knappen. Een verschil met België is echter dat de grondprijs in Nederland overal hoog is, in ieder geval zo hoog dat geen enkele bouwkavel voor € 10.000,- wordt verkocht.