Planken op zolder leggen hoe doe ik dat en wat heb ik nodig?

We hebben een nieuw huis, maar op zolder ligt geen vloer (je kijkt direct op het plafond). Wat voor planken heb ik nodig en hoe moet ik deze erop maken? Hoe heten die planken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.4K

Het beste antwoord

Die planken heten vloerdelen. Het ligt er helemaal aan wat je precies wilt. moet het echt een hele mooie vloer zijn, hoe dik zijn de balken (kunnen ze veel gewicht dragen)? Als je er een mooie slaapkamer van wilt maken dan kun je gerust mooie grenen vloerdelen kopen.
Echter, je moet weten of je een ondervloer moet en kunt plaatsen. Als het allemaal erg ongelijk is is het misschien beter om eerst een ondervloer te leggen.
Maar als je maar dunne balkjes hebt en je ondervloer en je uiteindelijke vloer is erg zwaar weet je niet of de consructie het gaat houden.

En als het gewoon een rommelzolder wordt kun je ook gewoon OSB platen zetten. Lekker makkelijk en grote halen snel thuis!

Als je er echt geen verstand van hebt zou ik een timmerman in de arm nemen, want het is niet zomaar een klusje als je er geen verstand van hebt.

Toegevoegd na 1 minuut:
En je moet natuurlijk ook rekening houden met je trapgat, zit deze er al of moet je een nieuwe trap plaatsen? Wordt dit een vaste trap of een uittrekbaar vlisotrapje?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Het wordt een rommelzolder. Bij de Gamma raden ze platen aan, maar die passen niet door het trapluik, daarbij ben ik bang dat ik er doorheen zak. Planken lijken mij het beste, maar de gamma vraagt bijna 3 euro per meter plank. Dan zou de zolder een vermogen kosten om te maken. Is er niet ergens een andere oplossing een winkel met tweedehands of budget hout? Bij voorkeur de planken die ik in elkaar kan schuiven en vervolgens met een paar spijkers kan vast timmeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inmiddels druk opzoek naar de juiste planken...

Andere antwoorden (4)

Vloerplanken misschien ????
De vraag is een beetje onduidelijk, misschien als je de vraag iets genuanceerder stelt krijg je je antwoorden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er wan uitgaande dat er wel vloerbalken liggen is er niet zoveel aan de hand. Je kan dan, dwars op de balken een planken vloerleggen, eventueel eerst een vloer van underlaymentleggen om een strak resultaat te krijgen. E.e.a. mede afhankelijk van de afstand van de balken en wat je wilt doen met die zolden. Al hij alleen voor opslag is bedoeld zou ik het nij het underlayment laten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij hadden ook zo'n zolder die vliering werd genoemd.
Als vloer lagen daar (oude) deuren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of je de zoldervloer kan beplanken hangt af van de balken. Moet toch minstens 4 x 6 cm, maar vraag het voor de zekerheid aan een timmerman. Als dat kan vuren vloerdelen kopen en leggen maar. Vraag aan die timmerman hoe je dat precies moet doen. Ik heb het 60 jaar geleden nij mijn ouders in Haarlem gedaan en ik ben het wel een beetje vergeten. Het is in ieder geval niet moeilijk. Vergeet niet vooraf te bepalen waar het trapgat komt