Hoe krijg ik de buitenband van mijn fiets er weer op?

Ik stuitte vandaag weer tegen een mij al te bekend probleem. Had een lekker fietsband, plak hem, alles prima. Maar nu krijg ik het laatste stukje van die buitenband er niet meer op :-( Ik heb de blaren op mijn handen staan, maar het lukt niet. Met de bandenlichters gaat het ook niet, want dan steek ik de binnenband kapot. Iemand tips?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
34.5K

Het beste antwoord

Zorg dat alle lucht eruit is,knijp de band samen met duim en wijsvinger en draai het wiel langzaam rond terwijl de band tussen je duim en vingers door glijd, tot je bij het punt bent waar het laatste stukje erop moet,dan rek je de band iets op en iedere keer kun je hem een stukje verder erop leggen.
het is moeilijk als je het niet weet ,maar als je het eenmaal kent ,fluitje van een cent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Met een klauwhamer.
Dat gaat perfect, zonder de binnenband te beschadigen zelfs.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met een bandenlichter moet het lukken, maar inderdaad zijn die dingen net iets te scherp.
Je kunt ook gebruik maken van de achterkant van een mes, vork of lepel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De rand van de buitenband insmeren met vaseline en ook het laatste stukje gaat er makkelijk in. De buitenband zal daardoor ook beter op zijn plek zitten na het oppompen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De velg is aan de buitenkanten hoger dan in het midden. Je moet dus zorgen dat de draad van de band in het midden van de velg zit. Dat kun je bereiken door de binnenband heel slap op te pompen en de draad steeds in het midden van de velg te houden. Dan kun je de band er ook zonder bandenlichters omleggen. Overigens kun je best een beetje smokkelen met bandenlichters. De binnenband beschadigt niet zo snel. Je hebt ook een soort glijmiddel voor banden. Dat is eigenlijk bedoeld om de buitenband mooi gelijkmatig om de velg te krijgen, dus zonder hobbels, maar werkt ook goed om de band om de velg te krijgen. Het heet Easy Fit en is van Schwalbe, een goed merk voor banden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik doe dat altijd als volgt ,ik leg de band ( Halverwege het ventil beginnen)zover het gaat met een beetje lucht erin om de velg ,laat alle lucht eruit dan pak ik met mijn handen om het laatste stukje van de banden velg alles vast en draai de buitenband in een keer erop,zonder moeite en in een keer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe ik het altijd doe: als de geplakte binnen band er weer in zit, pomp ik de band een beetje op, hierdoor gaat de binnenband op zijn plek.
Daarna lucht er uit laten lopen.
Met mijn linker hand houd ik de band stevig vast en trek met mijn rechterhand aan de band, een stukje band zit nu tussen mijn linker en mijn rechter hand.
Ik verplaats mijn linker hand tot tegen mijn rechter en probeer de band met mijn rechterhand nu op te rekken terwijl ik naar rechts ga, zo ga ik de hele band rond, klein beetje lucht in de band om te zien of de hele binnenband op zijn plaats zit, lucht er uit, ga nu dwars achter de band staanen wrik met 2 handen tegelijk naar je toe,de band er op.
Dat gaat eerst makkelijk maar het laatste stukje is het moeilijkst, pak het laatste stukje band met 2 handen steveig beet en wrik hem naar je toe, meestal springt de band er dan vanzelf op.
Soms zijn banden iets anders van maat en moet je een bandenlichter gebruiken voor dat laatste stukje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Doe het zo als EEF beschreven heeft , dan zal het je
zeker lukken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als een band echt strak is gebruik ik altijd een waterpomp tang, dit werkt goed maar let er wel op dat de binnenband niet tussen de velg en buitenband komt anders kun je weer overnieuw beginnen.