hoe vind je de rachels in het plafond?

ik wil 3 zware lampen ophangen (boven mijn eettafel) en dacht dat het het beste is om dit eerst aan een plank te bevestigen en dan deze plank aan het plafond te bevestigen. Ik dacht dat dit het beste manier is om te doen, maar dan moet ik natuurlijk ook eerst weten hoe ik de rachels vind. Wie kan mij hierbij adviseren/helpen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
25.7K

Antwoorden (6)

Dat is best wel moeilijk.
Is het een plafond met gipsplaten er tegen, dan kan je het meestal nog een beetje zien, waar de rand van de gipsplaten lopen, daar zitten dan ook de rachels.
Maar wat zit er nog meer achter, zitten de rachels tegen een betonnen plafond, of houten balken?
Dat laatste is het makkelijkste, want dan zitten er ergens ook de balken waar wat ingedraaid kan worden, alleen is alles afhankelijk hoe de constructie van het plafond is.
Volgende probleem of alles wel goed uitkomt precies boven je tafel, mogelijk moet je tegen het plafond eerst een dikke plank maken, waar dan je lampen precies boven de tafel kan hangen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met de knokkels van de vingers ten het plafond kloppen. Na even oefenen hoor je waar het dof klinkt, daar zitten de rachels.
12 jaar geleden
Als die plafondplaten geschroefd of genageld zijn kan u dit eenvoudig opzoeken met een magneet, een beetje zoeken maar wel efficient.

Toegevoegd na 14 minuten:
Als u dan toch een plank op het plafond zet kan u beter een ruimte maken rond het lichtpunt om de richting al te zien en vandaar liggen die balkjes op 40 a 45 cm.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Frimu2
12 jaar geleden
Werkt idd prima weet ik uit ervaring.. magnetjes. + van mij
Er zijn apparaatjes te koop waarmee je ze kunt vinden. Je schuift ze over je plafond en je hoeft alleen maar naar de lampjes te kijken.
Google op 'balkzoeker'
Plaatje bij antwoord
escape
12 jaar geleden
Hallo
De latten zitten hoh 30cm uit elkaar als je v naden ziet dan is het dus makkelijk om de volgen de lat te vinden
En het plankje voor de lamp moet wat langer dan de maat
van 30 cm dus ongeveer 40 cm lang en natuurlijk even voor boren,
succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is het een oud plafond (riet op tengels), dan zit de aansluiting van de lamp. Meestal tussen 2 tengels in. Zoek met een priem, of dunne schroevendraaier een tengel op. Tengels hebben een breedte van ongeveer 7 cm. en zijn onderling op een afstand van 7 cm. aangebracht. Dus tengel, 7cm. niets en dan weer een tengel. Dat waren de afstand maten die vroeger gebruikt werden.
Bij gipsplafonds, zijn de tengels 5 tot 7 cm. breed en kunnen onderling, hart op hart 15 tot 30 cm. uit elkaar zitten.
Breedte plafond gipsplaat is 60 cm., vandaar die 15 of 30 cm.
Een zuinige timmerman, bevestigd de tengels om de 30cm.
Wie goed werk wil leveren zet de tengels om de 15 cm. vast.
Zo voorkom je doorhangen van de gipsplaten.
Hoop je van dienst te zijn geweest

vr.gr. Boemer10