Is het voldoende om de lichtschakelaar uit te zetten, als ik een lamp op wil hangen?

Ik van iemand gehoord ( die er ook wel verstand van heeft) dat het voldoende is om de lichtschakelaar uit te zetten wanneer je een lamp op wilt hangen. Is dit ook zo aangezien de meningen hierover verdeeld zijn?
En hoe groot is de kans dat je in een stroomdraad boort, als je eveneens een lamp op wilt hangen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
78.1K

Antwoorden (5)

Gewoon niet gokken en even de stroom erop zetten. Je moet toch de draadjes aan je nieuwe lamp vastzetten

Toegevoegd na 59 seconden:
Hmm even de stroom eraf halen natuurlijk! Dus nee het is niet voldoende om de lichtschakelaar uit te zetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
stroom erop???
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
na de toevoeging prima antwoord + :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, soms word je afgeleid door deze of gene tijdens het typen ;)
Als je weet wat je doet en meet of de stroom er ook echt af is dan is het voldoende.
Als het namelijk niet goed aangesloten is dan staat er nog steeds stroom op. (dit kan je alleen maar meten)

Maar zelfs als je weet wat je doet dan is het nog steeds zeer aan te raden de stroom eraf te halen.
Zeker als er meerdere mensen aanwezig zijn is de kans groot dat iemand het licht aandoet. Bewust, uit automatische, of per ongeluk maakt niet uit.

De kans op het doorboren van de stroomdraad is niet te zeggen zonder wat meer informatie. Meestal kan je trouwens wel zien welke kant de draad opgaat bij het ophangpunt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je in muren gaat boren, zou ik de stroom er zeker afhalen; je weet immers niet waar de draden precies lopen. Er zijn wel meters die dat aan kunnen geven, maar hoe precies die zijn, weet ik niet. Ik zou daarbij gewoon het zekere voor het onzekere nemen.

Om een lampje in te draaien, volstaat het heus om de schakelaar uit te zetten. Je zou misschien ook - wanneer beschikbaar - de stekker eruit kunnen halen. Gewoon niet met je hand de fitting (binnenkant) aanraken, alleen maar de peer zelf (het glas), dan kan het zelfs met de lichtschakelaar aan.

Maar zoals je ziet: ja, de meningen zijn hierover verdeeld :).

Als er al spanning staat op een lamp nadat je hem hebt uitgezet (maar dan is de lamp eigenlijk gewoon stuk), dan staat die spanning op de fitting en alles wat daarmee in aanraking komt dat kan geleiden. Maar om een fitting zit doorgaans gewoon goede isolatie - dus beperkt de spanning zich tot (diep) in de fitting.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bij de lamp komen twee draden uit het plafond, een fase en een nul. als je installatie goed is aan gelegd loop de fase via de schakelaar. dus als je deze uit zet staat er geen stroom op. zo hoort het dus. maar je weet niet zeker of het wel juist is aan gelegd. en dat iemand die jouw installatie heeft aangelegd de nul over de schakelaar heeft gezet. gaat de lamp gewoon uit en aan met de schakelaar. maar er blijft wel altijd stroom op de fase staan. conclusie: altijd de hoofd schakelaar uit als je een lamp op gaat hangen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist goed advies, daar is altijd een mogelijkheid, dat het fout is aangesloten door de vorige bewoner, heb het zelf ook gehad, maar kwam er pas achter toen ik de draad aanraakte.
+
ALTIJD de spanning afschakelen. Als het bijvoorbeeld een wissel- of kruisschakeling is (2 of meerdere aansteekpunten) kan u nooit weten of de schakelaar de fasedraad onderbreekt.
ENKEL bij een dubbelpolige schakelaar is men zeker dat er geen spanning opstaat.

Voor het boren in de muur bestaan er speciale toestellentjes die draden in de muur kunnen opsporen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ die wissel/kruis schakelaars was ik nog vergeten. Maar zelfs met een enkele dubbelpolige schakelaar kan er nog spannig op staan.
Dit komt gelukkig bijna nooit voor en is een teken dat de hele installatie gecontroleerd moet worden, maar ik ben het een keer tegenkomen bij een stopcontact.
(ik stond heel raar te kijken dat ik twee groepen moest uitzetten om de spanning van 1 contact te halen) Stel dat de fase van 2 groepen gekoppeld is, dat de lamp op groep 1 staat en de schakelaar de nul (en de fase) schakelt.
Zelfs als je de de spanning van groep 1 uitzet, dan zal op het contactpunt nog spanning van groep 2 staan, terwijl de lamp niet brand. Altijd nameten dus, een spanningsschroevendraaier is hiervoor voldoende.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is dan wel door een ZEER slechte elektricien gedaan die die naam niet waardig is. Op die manier heb je een gevaarlijke situatie, niet enkel voor degene die eraan moet werken maar ook voor de brandveiligheid. BELANGRIJKE opmerking: in uw voorbeeld, "Stel dat de fase van 2 gro....", heeft meten zelfs geen zin want men heeft maar 1 stroomdraad onderbroken en zal dus geen 230V meten tss beide geleiders. Hier helpt het enkel om beide draden te meten tov de aarding OM ZEKER TE ZIJN DAT OOK DE PHASE onderbroken is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gelukkig maar 1 keer gezien.
Een hele tijd geleden in een huurhuis van iemand anders, waar diegene maar kort zou wonen. Toen verder niks mee gedaan, nu zou ik er anders op reageren. Er was door en doe-het-zelver het een en ander gedaan.
Niet uitgezocht wat er precies mis was, het ging niet om een lamppunt maar om een stopcontact, maar het idee is hetzelfde als bij een lamp waar de nul geschakeld is:
-als ik groep 1 uitzette stond er spannig op.
-als ik groep 2 uitzette stond er spannig op.
-als ik groep 1+2 uitzette stond er geen spannig op.
Alleen gemeten met een simpele spanningsschroevendraaier, dan ben je zelf de aarde, dus voor dit soort dingen ideaal.
Meten op de aarde kan ook, maar dan moet je wel weer zeker weten dat de aarde aangesloten is.. Het lijkt allemaal zo simpel, doe mij maar een nieuwbouwhuis, hoewel dit wel interessanter is.