Klein ruitje in deur; hoe te vervangen?

Ik heb in huis 3 deuren met een klein ruitje aan de bovenkant. deze ruitjes wil ik vervangen en ben tevens deze deuren aan het schilderen. Hoe kan ik deze ruitjes het beste vervangen (er zitten wat latjes voor, kan ik deze ook vervangen of moet ik deze intact laten ) of is dit een precisie werkje om beter uit te besteden (ik ben zelf een meer dan gemiddelde klusser.
Ik ben op zoeke naar en soort stappenplannetje!
bij voorbaat dank!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.8K

Het beste antwoord

Die latjes die er voor zitten heten glaslatten.
Als je die er af haalt dan kun je de ruit er uit halen en vervangen.
Let op, je hebt dus de latjes nodig, niet kapot maken, of je moet nieuwe latjes maken en deze gebruiken ipv de oude latjes.
Je kunt het vervangen van die kleine ruitjes uitstekend zelf doen.

- Latjes er af halen (zitten vaak kleine spijkertjes in)
- glas er uit halen
- profiel schoonmaken
- glas er in zetten met gebruik van stopverf (uitgaande dat het een oude deur is)
- latjes plaatsen en spijkertjes er in
- eventueel latjes verven
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb bij een glas-restauratie bedrijf g
ewerkt en dit is een handige omschrijving. Echter is het niet gebruikelijk om stopverf icm latjes te gebruiken. Het is: of je doet het met latjes en tochtstrips aan beide kanten OF met alleen stopverf en daan aan de andere kant tochtstrips plaatsen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 de stofverf snap ik ook niet helemaal, maar wellicht om de eventuele ruimte tussen de glaslatjes en en raam/deur op te vullen? (meer spijkertjes en nieuwe glaslatjes lijken me de oplossing hiervoor, maar goed: ik ben geen zelf (ook?) geen 'meer dan gemiddelde klusser tenslotte') ;-)
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik heb ook van die deuren. Bij sommige zit het glas niet klem. Bij die deuren rammelt het glas dus telkens je de deur sluit. Zo'n glasplaatje maakt dan behoorlijk wat herrie, vooral 's nachts is dat ergerlijk. Misschien is de stopverf daar voor bedoeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De stopverf moet je alleen gebruiken (zo als reeds geschreven) als het een oude deur betreft.
De stopverf houd en het glas goed op de plek (zo als Cryofiel reeds schreef), en het sluit het geheel goed af zodat er geen toch langs heen komt.
Met de moderne kozijnen komt er totaal geen stopverf meer aan te pas.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Opgelet als je de latjes weg neemt dan ben je bij het glas maar er kunnen ook nog kleine nageltjes het glas tegenhouden , die dan ook verwijdren
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daarom zei ik ook dat je er een tochtstrip tussen moet plaatsen. Dan rammelt er niks. Het is OF stopverf (vooral bij oudere deuren ja) OF latjes. Het kan beiden, maar dat heeft geen nut ofzo. Stopverf is wel beter tegen de tocht, dus als het de voordeuren betreft zou ik het wel overwegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
top! helder omschreven!