Welke betaalbare TL buizen in een binnen werkplaats?

Welke betaalbare TL buizen kan ik het beste gebruiken in mijn garage, ik wil goed licht om te kunnen werken!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Ik denk dat het niet het belangrijkste is welke tl buis,maar waar en hoe deze te plaatsen.
Namelijk zodanig dat je het meeste effect van de verlichting krijgt ,met het meeste licht op je werk zonder zelf schaduw kan werpen op je werk!
Dus het beste is waarschijnlijk,om er zowel links als rechts 1 te plaatsen,en misschien ook nog wel 1 voor en 1 achter.
Dan kan je het namelijk altijd aanpassen aan je werkstuk,groot of klein.
Wil dus niet zeggen dat je ze allemaal moet branden!
Trouwens tl verlichting geeft nog steeds de grootste licht opbrengst tegen de laagste verbruik prijs.
TL armatuur en buizen zijn niet zo duur!
Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

TL's werken met codeeringen.
Eerst is aan te raden welke wattage u wilt gebruiken.
Ik denk dat u in een garage kan kiezen tussen een 36 watt of een 58 watt buis.
Na de keuze van wattage heeft u te maken met de licht code. Deze bestaat uit 3 cijfers (827/830/840...enz)
Van deze 3 cijfers is het eerst cijfer de procentuele licht opbrengst t.o.v. daglicht. Dat betekent dat als de code begint met een 8, deze tussen de 80 en 89 % licht geeft t.o.v daglicht. bij een 9 (daglicht lampen) tussen de 90 en 99%. Lager dan de 8 is er binnen kort niet meer.

Na het eerste getal komt het kleur nummer. Dit getal is te herleiden naar een kelvin licht diagram (zie link). De twee getallen, b.v. 40 staat voor 4000 kelvin en 30 staat voor 3000 kelvin. In de regel is het zo dat hoe hoger het nummer des te witter het licht is maar let wel op dat dit licht al snel naar blauw toe neigt en een koude uitstraling heeft.