Ik wil een muur donker verven, maar dan een paar woorden juist licht (als de ondergrond) laten. Hoe kan ik dat het beste doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (4)

simpel, woorden op de muur schrijven, afplakken met karton en afplaktape, de rest schilderen. afplaktape en karton verwijderen en klaar
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook goed mogelijk, maar veel lastiger als je veel ronde vormen hebt. Dan moet je wel heel netjes kunnen afplakken en hopen dat er niets onder de randjes van de afplakband doorgaat. Dit is erg lastig als je muur niet volledig glad is.
Eerst de muur helemaal donker verven en dan met goed dekkende witte latex de lichte delen helemaal terug wit maken. Dit moet je misschien 2 of 3 keer doen, maar als het terug helemaal wit is kun je er met de lichtere kleur over en heb je het beste resultaat.

Andere mogelijkheid (maar volgens mij lastiger) is om de donkere kleur om de lichte plekken heen te schilderen. Dit vergt dan bij het helemaal schilderen van de muur erg veel precisie terwijl je dan eigenlijk goed door moet schilderen om geen overgangen in de kleur te krijgen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Je kunt overigens ook acrylverf gebruiken om de lichtere stukken te doen. Als je daarvan de goed dekkende variant gebruikt hoef je misschien niet eerst wit te schilderen.
Dit is verkrijgbaar in vele kleuren bij de verschillende hobbywinkels.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
schilder je muur in de donkere kleur en laat dit eerst héél goed drogen.
maak op een groot stuk papier de letters (bijv. op één A-4tje één letter)en knip ze uit (dan heb je een "mal").
dit stuk(ken) papier plak je voorzichtig op de muur (met schilderstape en niet aandrukken).
nu kun je de letter invullen/schilderen (het beste kun je een beetje tamponeren om ze niet uit te laten lopen).

Toegevoegd na 1 minuut:
er zijn tegenwoordig (via internet) ook kant en klare letters te koop die je op de muur kunt plakken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat wij gedaan hebben is de muur schilderen en de text die je er op wil hebben uit 3mm triplex gezaagd die geschilderd en daarna op de muur geplakt super strak ! En niet te dik op je muur maar een mooi effect.