Wat is dit voor een voorwerp op de foto?

Wie kan mij vertellen wat voor voorwerp dit is. Het is waarschijnlijk gemaakt om hoeken te meten. Met de draaiknop kan een hoek ingesteld/afgelezen worden. In het voorwerp zit een libelle (net zoals een waterpas) welke in het midden ingesteld kan worden. Er zit een leren hoes bij, met op de knoop Morgan & Ball London.

Waar o waar werd dit instrument voor gebruikt. Wat is het doel van de inkeping aan de onderkant...

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (1)

Ik ken het voorwerp als (inderdaad) om een hoek te meten, en wel de hoek van een aandrijfas van een vrachtwagen. De hoek van een aandrijfas mag niet te groot worden, omdat dan de lagering kapot kan lopen. De versnellingsbak en het differentieel (achteras) liggen niet op dezelfde hoogte, vandaar dat de aandrijfas onder een hoek loopt.
jc54