Ik heb geen grondverf in huis, alleen lakverf. Hoe kan ik een (houten) gelakte ondergrond toch wit krijgen? Moet ik grondverf kopen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
16.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
al klaar?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee!

Het beste antwoord

Grondverf is bedoelt om een betere verbinding te krijgen tussen de lakverf en het kale hout.
Bij jou zit er al lak op het hout, dus de verbinding op het kale hout is er al.
Dus hoef je geen grondverf te gebruiken.
De lak goed ontvetten, licht opschuren en je kan de verf er zo overheen schilderen. ( min. twee lagen)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En dat is ook bij intensief gebruik van het hout?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De grondverf is er alleen voor de juiste hechting op kaal hout
de grondverf zelf is een zachte verf die snel slijt.
De lakverf is juist slijtvaster.
Ook kan je over de witte verf nog een of twee extra lagen blanke vernis aanbrengen.
Dan is het nog meer slijtvast ( sterker)
Wel eerst even uitzoeken met welke verf je bezig bent, gewone of watergedragen.

Andere antwoorden (5)

gewoon kopen niks anders kan denk ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben er ook bang voor! maar wilde vandaag beginnen (naar winkel gaan is vandaag geen optie)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uithuilen en overnieuw beginnen lijkt mij óók geen optie
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt haha! Alleen dat betekend even een dagje wachten :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Joh, de Karwei is tot 9 uur open... Spring op die fiets ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
We hebben hier geen karwei haha, das nou jammer :)
Het hoeft niet maar het is wel beter om grondverf te zetten.

In een aflak zitten namelijk geen vulstoffen en meer bindmiddel. Dat betekend dat oneffenheden minder worden opgevuld en de laag zal het hout
meer afsluiten waardoor vocht niet uit het hout kan. Het kan dan dat de verf wat sneller gaat bladeren.
Ook kan het wat minder gaan hechten.

Het kan dus wel maar de kwaliteit kan minder zijn.

Toegevoegd na 7 minuten:
Je moet even kijken waarvoor het is. Gaat het belast worden of is het iets wat gewoon nooit aangeraakt is en rustig hangt/staat. Als dat het geval is, lekker zonder de grondverf doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klinkt logisch! bedankt voor het antwoord!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hahah ik lees net dat het een schoenenrek is. Niet doen, naar de winkel gaan en grondverf halen. Is beter!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In neem je advies ter harte en ga morgen grondverf kopen! :)
Je kunt het wel zonder grondverf schilderen maar dan is de bovenlaag kwetsbaarder. Dat kan wel voor een schilderijlijstje bijv. maar voorwerpen die veel te verduren hebben, moet je echt gronden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is een houten schoenenrek! een afrader dus. Bedankt voor het antwoord!
Om het goed te doen dient u eerst de oude laklaag te verwijderen ( schuren of afbranden) . Na het fijnschuren reinigt u het hout door het af te nemen met thinner. Dit verwijdert vet en vuil. Nu bent u toe aan gronden. Na het drogen vd eerste grondlaag schuurt u deze ligt op , verwijdert stofresten , en brengt de eerste witte laklaag aan . Drogen , opschuren , schoonmaken en dan de tweede witte laklaag . Het eindresultaat heeft u nog jaren plezier van. Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet hoe de vloer eruit ziet,maar ik zou de vloer eerst goed ontvetten en dan pas schuren (anders schuur je vet en vuil in het hout en dat kan voor hechting problemen zorgen) als je hebt geschuurd de kale plekken hout bijvlekken met een goede grondverf,dan laten drogen. de volgende dag de bijgevlekte plekken even lichtjes op schuren. Daarna zou ik het aflakken met een lak die op basis is van alkyd/urethan (Sigma s2u bv). Deze lak word wat harder en dus beter bestand tegen mechanische belastingen.
Succes.