Wat voor pluggen/keilbouten bevestig ik een plaat met haaks op de plaat een pijp met een zware wagenwiel?

stalen plaat afm:H500mm B200mmD5mm in het midden haaks op de plaat is een dikwandige pijp gelast waarop een oud wagenwiel ong 60kg is geschoven in de plaat zitten 8 gaten doorsnede 9mm deze plaat moet aan een bakstenen muur bevestigt worden wat voor bevestigings materiaal is het beste i.v.m gewicht, in/uitzetten van de muur

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (4)

Zestig kilo is best veel. Als je helemaal door de muur heen kunt, kun je wellicht aan de andere kant een draagconstructie maken, dan is 60kg wel te doen. Maar met pluggen en schroeven gaat het vast niet lukken. Ik zou een constructeur raadplegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Fisher Fis misschien? (Zie link)

Toegevoegd na 1 minuut:
Afhankelijk i.d.d. van het gewicht zou ik de experts raadplegen over de te gebruiken aantallen en evt. de constructie van de muur....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
60kg is niets voor keilbouten. Hoewel de krachten op die dingen in dwarskrachten, evenwijdig aan de muur, worden gespcificeerd (En dan op 200kg per keilbout 8-10mm liggen, gaat het dwars op de muur prima als je daar geen 100 kilo per bout belast) In jouw geval gaat het om 8 bouten. Die kracht wordt prima verdeeld. De vraag is of het metselwerk sterk genoeg is.

8 gaten M8 keilbouten in een stevige stenen muur.. Dat wagenwiel blijft echt liggen, zolag het wiel tegend e muur aan gedrukt wordt. als je het verder van de muur legt, krijg je enorme draai-krachten op de bouten, welke heel groot worden als de afstand tot de muur richting een meter of meer gaan. Maar anders.. Keilbouten gaat prima. Sterker nog: Als jij 7cm, 8mm draaibouten in goede steenpluggen gebruikt gaat het ook niet mis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Boor de 9mm gaten in de plaat op 12mm.
In de muur boor je 14mm gaten en die gaten vul je met een chemisch anker even vragen bij een goede bouwmarkt dan 10mm draadeindjes liefst van roestvrijstaal, als het chemisch anker is uitgehardt maak je de constructie met het wiel op de muur 4 tot 6 bevestigings punten lijkt me voldoende.
Met een chemisch anker zet je geen overbodige zijdelingse krachte op de muur bij het aandraaien wat bij pluggen of keilbouten wel het geval is.
Als het wiel voor de sier is tenminste maar als er nog dynamische krachten op het wiel komen omdat het wiel nog een functie heeft, is het een ander verhaal natuurlijk.