Beste manier om gaten op te vullen in een betonmuur

Hallo,

Ik heb een betonmuur met veel gaatjes erin die opgevuld moeten worden. Ze zien eruit als luchtbelletjes. Nu ben ik al aan de slag gegaan met Allesvuller (een tube met opvulpasta van Alabastine) maar dat is nogal tijdrovend. Laatst vertelde mij iemand over een makkelijk alternatief. Red Devil ofzo? Heb al wel wat gezocht maar ik kan geen prijzen of gebruiksaanwijzingen vinden.

Heeft iemand hier ervaring mee? Of heeft iemand een alternatief.
Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
48.5K

Het beste antwoord

Het beste, makkelijkste en goedkoopste is om de gehele muur af te strijken met rood, geelband of fiks en finish.

Ik weet niet wat je met de muur wilt doen. Maar als je wilt behangen zou ik me niet druk maken over die lucht belletjes, wil je de muur verven dan is een gladde muur wel wenselijk.
Dus gewoon een zak rood, geelband of de fiks en finish (deze hebben ze ook in kleinere verpakkingen dan 25kg) halen, aanmaken met water en smeren maar en met een zgn spacmes glad afstrijken.
Eventueel ardoplan gebruiken voor een superglad resultaat.
Veel succes. Het is niet echt moeilijk en anders moet je het laten doen door een klusjesman kost wel iets maar het resultaat moet je toch jaren tegenaan kijken dus dat is ook wel wat waard.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ik heb het volgende gevonden op een klusforum. Hopelijk heb je er wat aan.

Je koopt een pak (lange) limonade-rietjes en zorgt dat je uit die diepe gaten zo goed mogelijk alle stof en losse troep wegblaast. En/of met stoffer wegvegen.

Dan met een plantenspuit de gaatjes goed vochtig maken, ook de kleinere. Ook daarmee kun je nog wat los stof verwijderen. Steeds een doekje eronder voorkomt straaltjes vies water...

Dan met een gips, roodband of geelband, de vakman zal fix & finish aanbevelen. Maar fix & finish is er meen ik alleen in 25 kg verpakking, de andere soorten gips in kleinere. Ik doe gladde oppervlaktes met roodband, ruwe oppervlaktes met geelband.

Voor het volstoppen van de gaatjes gebruik ik altijd een chinees eetstokje, ik bewaar ze bewust als we uit eten zijn geweest. Kun je de gips goed mee in de gaten drukken. Grote gaten zul je eerst gedeeltelijk moeten vullen, dat krijg je de eerste keer niet meteen goed, omdat het materiaal een beetje uitzakneigingen heeft.

Er bestaan ook speciale gatenvullers, in diverse soorten en merken. Kan voor dit doel heel goed werken. Ook een soort speciaal voor structuurondergrond. Let even goed op de droogtijd ervan. Niet binnen 5 minuten hard want dan heb je nauwelijks tijd om te werken. Niet pas na 24 uur hard, want dan kun je niet verder met afwerken als er nog een laagje op moet.

Als je de structuur niet teveel kwijt wilt, kun je kort na het vullen de wand even "tamponeren" met een klein nat kwastje. Anders krijg je van die nadrukkelijke gladde plekken. Je zult het trouwens altijd een beetje blijven zien, dat is niet te vermijden!

Overschilderen pas als echt al het vocht weggetrokken is, dus egale kleur van het gehele vulmiddel (minstens 24 uur).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En voor dat Roodband hoef je geen doorgewinterde klusser voor te zijn of stucadoor?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij moet het wel meevallen, het is iets dat je "over" het gat doet waardoor je muur weer normaal te behandelen is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Limonaderietjes en chinese eetstokjes?
Daar mag je dan wel een paar dagen voor uittrekken :)
Alle luchtbelletjes in een betonmuur willen dichten ?? Ik ga maar niet vragen waarom.....

Je kunt natuurlijk met alabastine aan de lag, maar dat lijkt me een bereklus en gezien het aantal luchtbelletjes ook niet echt goedkoop. Niet voor niets worden betonnen muren in de regel eerst gestuct voor je er behang of verf op smeert.

En dat zou denk ik ook mijn advies zijn ; stuccen die muur. Ook belangrijk trouwens voor de vochtregulatie trouwens. Kaal beton is geen wandbekleding, en ook geen goede ondergrond daarvoor ; het is alleen nog maar de basis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik wil er MuurGlad opdoen. http://www.muurglad.nl/
Willen we een laag van aanbrengen en daaroverheen gaan sauzen of behangen.
Vereiste is dat alle gaatjes opgevuld worden. Dus het is een soort Doe-het-zelf-stuc-werk.
Als het een 'normale' betonnen muur is met een aantal gaatjes kan je inderdaad Red Devil gebruiken. Red Devil moet je wel aanschaffen via een wat meer professionele schilderszaak. Veel schilders gebruiken Red Devil als erg goed plamuurmiddel. Het krimpt namelijk nauwelijk.

Een goed alternatief voor Red Devil is overigens Uniflott. Uniflott is ook een plamuur. Hier is een soort hars aan toegevoegd. Hierdoor heeft het stukje flexibiliteit en scheurt het minder snel. Voor een betonnen muur is flexibiliteit natuurlijk niet nodig, uniflott wordt regelmatig gebruikt op beweegbare houtconstructies, gipsplaten etc. Uniflott heeft als voordeel dat het eenvoudig te verwerken op grote oppervlakken. Je kunt dit meer als een stucadoor aanbrengen.

Let wel even op: Net zoals roodband of de meeste andere plamuurmiddelen krimpt Uniflott. Je moet dit dus twee keer opbrengen.

In jouw geval heeft dit denk ik de voorkeur boven Red Devil. Dit moet je namelijk met een plamuurmes opbrengen.

Als je een broze betonnen muur hebt (gasbeton) dan is mijn advies om het te laten stuccen. Er zijn dan mogelijk zoveel grote en kleine gasbellen dat je kilo's plamuur nodig gaat hebben. Een enorm bewerkelijke klus welke je ook nauwelijks strak kunt krijgen.

Het zou bijzonder zijn als je de gasstructuur van het gasbeton kunt zien. Dan is er zo'n beetje 1,5 cm van de buitenlaag af. Mogelijk dat je heel heftig aan het freezen/schuren bent geweest?

In ieder geval: Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb zelf eens geprobeerd om muurglad te gebruiken(volgens mijn van albastine) niet echt een aanrader, het wordt heel simpel uitgelegd maar het resultaat is echt niet glad daar moet je toch meer ervaring voor hebben.
Het lijkt mij inderdaad het beste en mooiste resultaat om de muur onder handen te laten nemen door een stucadoor, dan weet je zeker dat je een goede ondergrond hebt om te bewerken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan het beste stucen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stuken is een idee, maar je kunt ook vliesbehang opplakken. Dat heb je tegenwoordig in heel gladde varianten, en kun je weer in alle kleuren schilderen.