Kan ik een lamp zonder stekker/snoer met een snoer/stekker gewoon aansluiten op het stopcontact?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
22.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan aan mij liggen maar ik snap er niets van .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nelly3 ik ook niet
Powergen
12 jaar geleden
Wat bedoel je? Bedoel je:
Kan ik een lamp zonder stekker met een snoer gewoon aansluiten op het stopcontact? of
Kan ik een lamp zonder snoer met een stekker gewoon aansluiten op het stopcontact? of
Kan ik een lamp zonder stekkermet een stekker gewoon aansluiten op het stopcontact? of
Kan ik een lamp zonder snoer met een snoer gewoon aansluiten op het stopcontact?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De lamp die ik heb is voor op een wanddoos. Hij is dus zonder stekker. Op de lamp zou ik een stekker willen aansluiten zodat ik 'm in het stopcontact kan steken. Is dat mogelijk? Of zie ik iets over het hoofd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de stekker van de lamp in een doos van een verlengsnoer steken bedoel je?ja, geen probleem

Antwoorden (3)

Als de lamp oorspronkelijk bedoeld is voor 230V dan kun je gewoon bij de bouwmarkt een stukje snoer en een stekker kopen en die aan de fitting monteren.
Het verdient aanbeveling om het nieuwe snoer direct aan de fitting aan te sluiten.
Dat is beter en veiliger dan met isolatietape het nieuwe snoer met het oude overgebleven stukje snoer te verbinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de lamp op 230V kan, kan dit. Zorg wel voor een goede trekontlasting: dat kan al met een knoopje in het snoer, maar controleer dan even of de bevestiging van het snoer aan de lamp niet loslaat als je aan het snoer trekt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is de lamp geschikt voor 220/240 volt dan kunt u het gewoon aansluiten op het stopcontact d.m.v. een stekker/snoer.
Is het een 12 volt lamp dan zult u het snoer op de trafo moeten aansluiten, deze travo zet 220 volt om in 12 volt.
maar ook dit kunt u gewoon met snoer en stekker doen.

In de eerste link staat een document over hoe elektra werkt. (welke kleur draad waarvoor is, en de basis van elektra).
En de tweede link is naar een kant en klare snoer met stekker. deze kunt u kant en klaar kopen en hoeft u alleen maar op de fitting aan te sluiten. Deze zijn er ook met een eventuele schakelaar ertussen.