Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoeveel kracht groepen mag je aansluiten?

In de meterkast komt een 3 fasen-voeding binnen. Daarna een hoofdschakelaar en 3 4-polige aardlekken. Ik noem ze 1, 2 en 3.
Op aardlek 1 zitten 2 lichtgroepen en 1 krachtgroep aangesloten. Mag je op deze aardlekschakelaar nog een extra krachtgroep aansluiten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
22.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Achter een aardlekschakelaar mogen 4 eindgroepen.
Ook ik dit geval volgens de NEN1010

Achter een 4 polige (3 fasen) mogen dus 3x4=12 groepen.
Een krachtgroep telt als 3.
je gebruikt er 2 +3 = 5
Je mag er dus zelfs 2 extra krachtgroepen bijzetten en een lichtgroep (als je de lichtgroepen verdeelt over de fasen)

Let echter wel op de belasting van de aardlekschakelaar, met één extra krachtgroep zal dat wel goed zitten. (hoewel ik niet kan zien hoeveel erop komt)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het toegelaten vermogen volgens de hoofdbeveiliging (= de differentieelschakelaar geleverd in de meterkast - dus niet verwarren met de differentieel schakelaar in de zekeringkast) bepaald het mogelijke verbruik , indien er verschillende drijfkrachtgroepen zijn is het totaal vermogen bepalend.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een differentieelschakelaar is een aardlekschakelaar en daar heb je er niet meerdere van achter elkaar zitten. Jij bedoelt waarschijnlijk installatieautomaat en hoofdzekering, maar dan nog is het geen antwoord op de vraag.
Je moet inderdaad het vermogen gaan optellen van al die apparaten.
En op de automaat lezen, of die daar geschikt voor is.
Als het goed is, werkt het gewoon. En anders merk je het gauw genoeg.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding