Hoeveel kracht groepen mag je aansluiten?

In de meterkast komt een 3 fasen-voeding binnen. Daarna een hoofdschakelaar en 3 4-polige aardlekken. Ik noem ze 1, 2 en 3.
Op aardlek 1 zitten 2 lichtgroepen en 1 krachtgroep aangesloten. Mag je op deze aardlekschakelaar nog een extra krachtgroep aansluiten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
22.3K

Het beste antwoord

Achter een aardlekschakelaar mogen 4 eindgroepen.
Ook ik dit geval volgens de NEN1010

Achter een 4 polige (3 fasen) mogen dus 3x4=12 groepen.
Een krachtgroep telt als 3.
je gebruikt er 2 +3 = 5
Je mag er dus zelfs 2 extra krachtgroepen bijzetten en een lichtgroep (als je de lichtgroepen verdeelt over de fasen)

Let echter wel op de belasting van de aardlekschakelaar, met één extra krachtgroep zal dat wel goed zitten. (hoewel ik niet kan zien hoeveel erop komt)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het toegelaten vermogen volgens de hoofdbeveiliging (= de differentieelschakelaar geleverd in de meterkast - dus niet verwarren met de differentieel schakelaar in de zekeringkast) bepaald het mogelijke verbruik , indien er verschillende drijfkrachtgroepen zijn is het totaal vermogen bepalend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een differentieelschakelaar is een aardlekschakelaar en daar heb je er niet meerdere van achter elkaar zitten. Jij bedoelt waarschijnlijk installatieautomaat en hoofdzekering, maar dan nog is het geen antwoord op de vraag.
Je moet inderdaad het vermogen gaan optellen van al die apparaten.
En op de automaat lezen, of die daar geschikt voor is.
Als het goed is, werkt het gewoon. En anders merk je het gauw genoeg.