hoe maak je van een open trap een dichte? (niet te duur/moeilijk)

we hebben nu een open trap.
eerlijk is eerlijk, erg mooi, maar hij kraakt erg en met die katten is het niet handig met alle haren en stof dat naar beneden komt.(ondanks dagelijks stofzuigen etc)
om te zorgen dat je de ruimte eronder beter kan gebruiken en zodat ie minder kraakt willen we hem dicht maken.
nu hebben we wel een idee, maar dat is wat ingewikkeld en ook prijzig dus hopen wij op goede ideeen van jullie......

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
23.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is jullie idee, vraag me af waarom dat kostbaar is, wat gebruik je nog meer behalve hout? Moet de achterkant mooi worden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Plaats eens een foto van de trap, dan hebben we een beter idee. En gaat het dan om de ruimte tussen de traptreden zelf die dicht gemaakt moet worden, of meer de ruimte eronder? (of allebei)

Het beste antwoord

Er zijn twee mogelijkheden volgens mij voor het maken van latjes aan de achterkant van je treden.

1. Een latje onder elke trede spijkeren (aan welke kant?) en het verticale plankje - het stootbord dus - ertegenaan spijkeren.
2. Een sleufje frezen aan de onderkant van elke trede, waarin het plankje kan 'verdwijnen' en het plankje een trede lager vastspijkeren.

Het moeilijkste is om de stootborden allemaal precies passend te krijgen

Vraag is dus: is het een rechte trap?
Kun je het zelf? Ben je handig genoeg?
Heb je het juiste gereedschap?

Hier is er een topic over, met foto's

http://forum.fok.nl/topic/1017897

Anders zijn er genoeg bedrijven die het kunnen doen.
http://www.renostairs.nl/

http://www.stairwell.nl/open-trap-dicht-maken.php
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom is het moeilijk om de stootborden precies passend te krijgen? Onder het stootbord zit immers niets, dus je kunt ze makkelijk net iets te groot maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ligt een beetje aan de situatie.
Bij mijn open trap zou je dat heel goed kunnen zien als je onder de trap staat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is waar. Dan beter duidelijk te groot maken, zodat enig verschil niet opvalt.

Andere antwoorden (4)

plaats een harmonicadeur die je af kunt sluiten.
bij de meeste bouwmarkten te koop.
succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het makkelijkste is om houten planken tegen de achterzijden van de treden te schroeven. Als je het wil gaan schilderen, kun je vrij goedkoop hout gebruiken.

Wij hebben het ook ooit gedaan, ook omdat er zoveel stof, zand en haren vanaf de trap naar beneden viel. Na een jaar hebben we de trap weer open gemaakt. Het was minder vervelend om telkens het stukje vloer onder de trap even te zuigen / vegen, dan alle treden apart. Want als je het dicht maakt, blijft alles op de treden liggen, vooral in de hoekjes, en dat is rotwerk om te zuigen.

Ik denk niet dat door het dichtmaken van de treden het kraken ophoudt. Daarvoor zul je iets aan de constructie moeten doen. Dat kan wel in combinatie met het dichtmaken, maar dan wordt het wel duur en moeilijker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die kraak krijg je niet weg. Die zit hem in de ouderdom van de huidige delen. Als het al deels lukt, komt het hoe dan ook sneller terug dan met een compleet nieuwe trap.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Krakende treden kun je stil krijgen door siliconenspray tussen de verbindingen spuiten dit moet je dan wel steeds herhalen als het weer kraakt.
die kraak krijg je wel weg. maar dan alleen met stootborden dus. als je die er onder maakt begin je onder aan de trap. je zet het stoot wort vast aan de 2de tree. dan gaat er een 2de persoon de 2de tree omhoog hevelen met een balkje. hefboom effect. 1 ligent balkje op de 1ste tree en dan met het andere balkje hevel je dus de 2de tree iets op dan spijker (niet schroeven)je de 1ste tree vast. en dan ga je zo verder. stootbord vast maken aan de 3de op-hevelen en vast spijker aan de 2de tree. zo gaan de treden onder spanning staan. zo doen we dat op het werk altijd. het mooiste is dan om de stootborden aan de boven kant licht bol/gebogen te maken anders kun je de tree moelijk op spanning drukken.