Kan ik met bootlak over nieuw schilderwerk?

Ik heb onlangs mijn zwarte kast wit geschilderd. Ik heb hem 2 keer in de grondverf gezet en in twee keer afgelakt.
Echter, omdat het een dressoir is wil ik graag dat de bovenkant beschermd is. Op het dressoir komt namelijk een tv te staan en indien deze verschoven wordt zullen er denk ik krassen in komen. Nu heb ik nog een potje met bootlak staan en vroeg ik mij af of ik de bovenkant van het dressoir kan lakken met bootlak. Of gaat dit niet lukken? Graag tips.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
19.3K

Het beste antwoord

De bovenkant van je dressoir zal inderdaad onder de krassen komen te zitten wanneer je hier nu met je tv of met andere dingen gaat schuiven.

Indien je er blanke bootlak overheen gaat doen dan zal dit een vieze bruinige kleur gaan geven, ik zal je dit dan ook sterk afraden. Nu bestaat er wel speciale krasvrije (harde) verf die je kunt gebruiken. Maar blanke lak, denk niet dat dit gaat werken. Maar vraag het eens na bij de specialist!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb het toevallig een paar maanden geleden zelf gedaan en toen kwam er een bruinige waas overheen.
Gewone blanke bootlak, dus ik spreek uit ervaring. Dat jij het wel kan is voor mij onbegrijpelijk, want het kan echt niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En het is zeker geen standaard manier om krasgevoelige oppervlakken te lijf te gaan hoor Jelle.
Bootlak is bijvoorbeeld bedoelt voor houten vloeren in de badkamer, of (waar ik het vooral voor gebruik) aanrechtbladen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zal dan straks de pot er nog even bijhalen dan kom ik erop terug.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een blanke, kleurloze lak of beits op een witte ondergrond geeft altijd enige verkleuring / vergeling. Een puur blanke lak is door de toevoeging van de inhoudsstoffen nooit puur kleurloos of blank.
Mogelijk dat dit de waas is Edje ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk het wel Sjaddie, het zag er gewoon niet uit. Heb het weer even opgeschuurd en de normale verf er weer overheen gezet. De kleur was overigens satijn dat moet toch kleurloos zijn of ben ik nu gek?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Satin of glans zegt niets over de kleuring. Door reflectie of absorptie van het opvallend licht kan de beleving van de 'kleur' dan wel anders zijn.
Maar...zoals ik boven al aanhaalde, kleurloos in de zin van glashelder kan niet. Wat bij blanke lakken en beitsen als kleurloos verkocht wordt is enigszins geel / beige tengevolge van de inhoudsstoffen. Dit openbaart zich uiteraard vooral bij de afwerking van een 'witte' verf met een blanke lak. Bij een donkere kleur zal het niet of nauwelijks waarneembaar zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Edje, ik heb het in de kast op een plankje geprobeerd, en je hebt gelijk, het krijgt een bruine waas. Aangezien jij de eerste was die dat zei krijg jij de 10 punten.
Morgen ga ik maar even naar de verfwinkel toe!

Andere antwoorden (8)

Dat kan als..

- De bootlak acryl basis is EN de verf er onder ook
- De bootlak op terpentine basis is.

Je kan GEEN terpentine lak over acryl lak heen doen. Dan gaat de lak barsten.

Maar verder is het een prima oplossing.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is zeker niet aan te raden. Ook bootlak kan ook krassen net als gewone lak. Maar de kwaliteit van de verf (dus in de pot) gaat heel snel achteruit. Als het al een jaar staat heb je er niets meer aan.

Toegevoegd na 1 uur:
Schiet me ineens te binnen. De lak die jij nodig hebt is parketlak. Dat is echt hard en krast veel minder
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Houd er ook rekening mee dat je in botenlak verschillende hardheden hebt. Als je de verkeerde neemt zal de tv door zijn gewicht in de laklaag zakken. Ook als deze gewoon normaal droog is. En de botenlak moet afgestemd zijn op de onderlaag. Meestal kan je een terpentine verdunbare verfsoort niet over een waterverdunbare verfsoort toepassen. Let wel, dit is niet altijd zo en geheel product afhankelijk! Laat je door een prof adviseren als je het niet zeker weet. Vaak staat het gewoon op de verpakking.

Je kan beter een watergedragen parketlak nemen. Dat is beter bestand tegen bijvoorbeeld krassen als je je tv eens een keertje verschuift.

En deze lak kan bijna overal overheen. Wil je de meest slijtvaste dan is dat bijvoorbeeld: Trae Lyx projectlak, dit is een 2 componenten lak die over de meeste soorten onderlagen kan.

Een 1 component versie is ruimer toepasbaar echter iets minder slijtvast, maar zal als het goed is ruim voldoende moeten zijn. Bijvoorbeeld Trae Lyx parketlak of Trae Lyx vloerlak.

Bovenstaande is geheel afhankelijk van de houtsoort. Als deze erg zacht is kun je nooit verwachten dat je geen beschadigingen oploopt als je gaat schuiven met de tv.

Onderstaand een willekeurige link naar een Trae Lyx handelaar. Maar het is in de meeste verfspeciaalzaken verkrijgbaar.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het ligt er ook natuurlijk aan wat je eraan uit wil geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze vraag kan uitsluitend door de verfleverancier beoordeeld worden.
Een bedrijf als sikkens beantwoord ook vragen over hoe hun lakken gebruikt moeten worden. Je mag hun blanke lak voor hout nooit met terpentine verdunnen, hard dan niet goed meer uit)
Voor elk materiaal (waarvan een boot gemaakt is) zijn er aparte lak voorschriften.
Veel hangt ervan af of het materiaal kan werken (krimpen/uitzetten) als gevolg van klimaat.
Zo is een bootlak voor houten boten een beetje flexibel om het uitzetten in krimpen op te vangen. Lakken voor kunststof en staal moeten weer hechten op "moeilijke" oppervlakken.

Uiteraard is je gedachte om bootlak te gebruiken wel een goede, zo heb ik drempels (zelf gemaakte) met een blanke bootlak gelakt conform te voorschriften zoals je eigenlijk een nieuwe houten boot zou lakken. Direct op het hout dus, zonder andere merken lak en/of grondverf er tussen.
Het beste resultaat zo dan ook verkregen worden als die bovenkant (weer) kaal geschuurd wordt en als je daarna de door de lak fabrikant voorgeschreven grondlaag gebruikt.

ps. Bootlakken , zeker goede, zijn wel behoorlijk prijzig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als aanvulling op bovenstaande antwoorden:
Denk er wel aan, omdat het een lichte aflak kleur is, het met bootlak afgelakte deel 'geler' zal worden dan de rest. Ook als de bootlak kleurloos is.
Mogelijk is het dan een idee om het gehele witte dressoir af te werken met de lak, waarbij je het bovenblad een extra laklaag geeft
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je een afdeklaag over bestaande verflagen wil aanbrengen kun je het beste een Polyurethaan lak gebruiken. De lak is niet hard maar taai en is volledig transparant. Harde lakken kunnen breken en worden meestal kleverig (pikkerig). Iets verschuiven wordt dan lastig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Na een hoop goed bedoelde verfadviezen,die niet allemaal houtsnijden!
Waarom geen dubbel dikke glij viltjes plakken,i.p.v.een blanke lak avontuur wat met grote waarschijnlijkheid een gelig eindresultaat geeft?
Resultaat is het zelfde, en het werk nog geen 10%.
Succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet niet wat voor tv je hebt, als het nog een groot model is kun je het op een draaischijf zetten, zie je niets van, en je kunt er bijna alle kanten mee op. (o.a. bij Praxis).